Korona ja epätasa-arvoinen kohtelu työelämässä

Hei blogin ystävät

Lupasin kirjoittaa teille korona-ajasta ja sen vaikutuksista.

Korona-aika on ollut haastavaa, mutta olen kokenut myös suuria onnistumisia.

Kun koronatilanne paheni Suomessa, joillain kehitysvammaisilla ihmisillä työtilanne muuttui täysin.

Itselläni loppui keittiötyöt lähes heti.

Aloin keskittyä nykyiseen eli vaikuttamiseen. Aloin tutkia muiden työtilannetta.

Olen kuullut kaikenlaista. Osalla koronapandemia ei ole vaikuttanut mitenkään. Mutta joillain avotyöt loppuivat kuin seinään.

Sain jopa kuulla paikasta, jossa oli vakituisia kehitysvammaisia ihmisiä avotöissä. Heidät siirrettiin etätöihin ja tilalle palkattiin vammattomia ihmisiä palkkatöihin.

Minun korvaani tämä on räikeintä, mitä olen kuullut.

Omasta mielestäni kehitysvammaisten ihmisten työpanos on yhtä arvokas kuin muiden.

Mietin pitkään tämän jutun kirjoittamista ja asian kertomista. Toivoisin, että näiltä asioilta ei suljeta silmiä, vaan tehtäisiin muutoksia.

Oikeus saada palkkaa kuuluu kaikille.

Me emme voi vaikuttaa siihen, millaisiksi me synnymme tai kehitymme. Mutta me voimme vaikuttaa siihen, kuinka me kohtelemme toisiamme.

Keskitytään siihen, millaisia persoonia me olemme ja millaisia vahvuuksia meillä on. Sen sijaan, että tutkimme toistemme diagnooseja.

Toivoisin nykyiseltä ja tulevalta sukupolvelta avarakatseisuutta ja suvaitsevaisuutta.

Jos näet epäkohtia, kerro niistä jollekin läheiselle tai luotettavalle henkilölle.

Kun puutumme epäkohtiin, lisäämme tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.

Kommentit

Kirjoittanut
21.12.2021 klo 11:07
Meillä jotka ovat ihan oikeassa palkkatyössä, niin korona ei pahemmin näy eikä hommat lopu kun seinää.
Kirjoittanut
21.12.2021 klo 13:33
"Me emme voi vaikuttaa siihen, millaisiksi me synnymme tai kehitymme. Mutta me voimme vaikuttaa siihen, kuinka me kohtelemme toisiamme." Olet asian ytimessä Karoliina!
Kirjoittanut Niina
21.12.2021 klo 16:06
Hyvä kirjoitus. Olen samaa mieltä, että vääryyksiin on puututtava. Mukavaa joulunaikaa sulle.
Kirjoittanut Ihminen eläkkeellä
22.12.2021 klo 11:00
Hei julkaisusi oli todella hyvä, voisitko kirjoittaa seuraavan blogitekstin esimerkiksi siitä, miksi vammaiset ihmiset eivät saa työtä ja miksi kela laittaa kaikki työkykyiset vammaiset ja työttömät heti työkyvyttömyyseläkkeelle, kun ei ole työpaikkaa tai opiskelupaikkaa tarjolla, onko työkyvyttömyyseläke uhka vai mahdollisuus masentua.
Kirjoittanut Tatu Päkkilä
4.1.2022 klo 17:50
Olen samaa mieltä tästä asiasta kanssasi Karoliina. Ei meitä kehitysvammaisia saa kohdella miten huvittaa. Kaikkea hyvää sinulle ja perheelle.
Kirjoittanut Karoliina
10.1.2022 klo 10:56
Heippa Tottakai voin kirjoittaa toiveaiheen molemmista kulmista. Laitan sen muistilistalle :) Mulle saa laittaa muitakin blogi-aiheita :) Ihanaa alkanutta tätä vuotta!

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.