Kokemuksia ihmissuhteista

Ystävät jakavat ilot ja itkut

Maria Pakanen ja Joni Susimaa asuvat Nivalassa. He ovat olleet ystäviä noin neljä vuotta. He tapasivat ensimmäisen kerran, kun Maria meni kauppaan, jossa Joni oli avotyössä.

– Minä palvelin Mariaa. Niin me tutustuttiin, Joni muistelee.

Kun Jonin avotyö kaupassa loppui, hän meni töihin Tarhin toimintakeskukseen. Maria työskenteli siellä keittiössä.

– Alettiin jutella keskenämme ja Joni kutsui minut kylään, Maria kertoo.

Maria ja Joni

Aluksi Mariasta tuntui vaikealta mennä Jonin luokse kylään. Jonilla oli nimittäin tyttöystävä. Maria mietti, miten Jonin tyttöystävä Merja Nylander suhtautuisi häneen. Joni kuitenkin uskoi, että Merja saisi Mariasta kaverin. Niin kävikin.

Joni ja Merja ovat kihloissa. He asuvat yhdessä. Myös Marialla on kihlattu. Hänen nimensä on Mikko Aksila. Maria asuu Mikon kanssa. He ovat olleet yhdessä noin vuoden.

Ihmisten on joskus vaikea ymmärtää, että mies ja nainen voivat olla vain ystäviä.
– Kun ihmiset näkevät Jonin ja minut yhdessä, he saattavat luulla, että meillä on suhde, Maria kertoo.

Marian ja Jonin kihlatut tietävät asioiden oikean laidan. Itse asiassa Maria, Mikko, Joni ja Merja viettävät vapaa-aikaa myös neljästään.

– On kivaa, kun meitä on monta, Maria sanoo.

Mikolla on ajokortti, ja jos joku lainaa hänelle autoa, pariskunnat reissaavat yhdessä. Autolla he pääsevät liikkumaan kauemmas kuin pyöräillen tai kävellen. He ovat tehneet
autolla mökkimatkoja. Yhdessä on käyty muun muassa Kalajoella ja Kuopiossa.

Maria ja Mikko hoitavat tarvittaessa Jonin ja Merjan Topi-koiraa. Joni ja Merja taas huolehtivat joskus Marian ja Mikon kissoista, Justiinasta ja Minnistä.

Ystävyys antaa iloa, riemua ja tukea

Mitä ystävyys antaa?

– Iloa ja riemua, Maria ja Joni vastaavat kuin yhdestä suusta.

– On ollut usein naurussa pitelemistä, Joni sanoo.

– Mutta ollaan me itkettykin, Maria lisää.

Ystävyys näkyy monella tavalla. Jos toisella on huono päivä, toinen koettaa auttaa ja ilahduttaa. Toiselle voi purkaa asioita, jotka painavat mieltä, mutta myös hyvät asiat jaetaan.

Maria kertoo, että hänen ja Jonin on helppo olla yhdessä.

– Olemme samanlaatuisia ja samanarvoisia. Meillä on myös samanlainen tausta, koska meidät kummatkin on adoptoitu lapsina perheisiimme.

Maria ja Joni ovat kohdanneet myös yllättäviä ennakkoluuloja.

– Tämän takia, Joni sanoo ja osoittaa ihonväriään.

Joidenkin ihmisten mielestä Maria ei saisi olla Jonin kanssa.

– Ennakkoluulot ovat väärin eivätkä ne voi estää meitä olemasta ystäviä, Maria ja Joni sanovat.

Teksti: Tuula Puranen
Kuva: Jaana Teräväinen

Julkaistu Leija-lehdessä 5/2012