Ryhdy hyvinvointikaveriksi

Krista, Tatu ja Anni tutustuivat Hyvinvointikaveri-kurssiin.
Haluaisitko sinä auttaa kaveria voimaan hyvin?
Opiskele hyvinvointikaveriksi Kehitysvammaliiton verkkokurssilla.
Verkkokurssi on netissä. Voit opiskella kännykällä tai tietokoneella.
Kurssilla on lukemista, videoita ja tehtäviä.
Voit opiskella kurssin itse omaan tahtiin tai ryhmässä ohjaajan tuella.
Hyvinvointikaveri-kurssilla opit
- mitä hyvinvointi tarkoittaa
- mikä on hyvinvointikaveri
- mitä hyvinvointikaveri tekee.
Kun olet suorittanut kurssin, voit auttaa kaveria voimaan hyvin.
Voit auttaa kaveria vaikkapa
- juttelemaan hyvinvoinnista
- vapaa-ajalla ja harrastuksissa.
Kokemuksia kurssista
Kehitysvammatuki 57:n vapaaehtoistyöntekijät tutustuivat Hyvinvointikaveri-kurssiin.
He pohtivat, millaiset asiat lisäävät hyvinvointia.
Tatu Salinille hyvää oloa tuo parisuhde Anni Taipaleen kanssa.
Anni on samaa mieltä kuin Tatu. Parisuhde lisää hyvää oloa.
Myös liikunta ja musiikki tuovat hyvää oloa Annille. Anni soittaa rumpuja.
Krista Kari miettii pitkään, mikä tuo hänelle hyvää oloa.
“Aistilelut”, Krista sanoo.
Krista tekee aistileluja itse pumpulista.
“On ihanan tuntuista, kun on pehmeää”, hän sanoo.
Hyvinvointikaveri voi jutella voinnista
Hyvinvointikaveri voi jutella hyvinvoinnista kaverinsa kanssa.
Tatu, Anni ja Krista pohtivat, miten keskustelun hyvinvoinnista voi aloittaa.
“Voit kysyä kaverilta, kuinka hän voi”, sanoo Anni.
“Voit tarjota kaverille apua, jos näet, että kaveri on pulassa”, miettii Tatu.
Hyvinvointikaveri voi auttaa alkoholin kanssa
Hyvinvointikaveri-kurssi käsittelee myös sitä, miten voi kieltäytyä alkoholista, jos ei halua juoda.
Kieltäytyminen voi olla vaikeaa, jos juhlissa tai kaveriporukassa muut juovat.
Annille, Tatulle ja Kristalle se ei ole ongelma. He kaikki kieltäytyvät kohteliaasti ja sanovat “Ei kiitos, en juo.”
Hyvinvointikaveri voi auttaa myös kaveria kieltäytymään alkoholista.
Hyvinvointikaveri voi esimerkiksi sanoa kaverin puolesta, ettei ketään saa painostaa juomaan.
Kurssilla voi opiskella yhdessä
Krista, Tatu ja Anni pitävät Hyvinvointikaveri-kurssia hyvänä.
Tatu pitää vapaaehtoistyöstä ja aikoo ryhtyä hyvinvointikaveriksi.
Verkkokurssilla opiskelu tuntuu Kristasta, Tatusta ja Annista vielä oudolta.
Heidän mielestään on hyvä, jos ohjaaja tai opettaja on mukana,
kun he opiskelevat.
Pääset Hyvinvointikaveri-kurssille tästä linkistä (kvl.fi)
Teksti ja kuva: Markku Juusola, 2022