Seksi tuottaa nautintoa

Seksi on toimintaa, joka tuottaa seksuaalista nautintoa.

Seksi voi olla sooloseksiä eli itsensä tyydyttämistä.

Kumppanin tai kumppaneiden kanssa seksi voi olla hyväilyä, suuseksiä tai yhdyntää.

Myös katseet, puheet ja fantasiat voivat olla seksiä.

Seksissä voi käyttää myös seksivälineitä, kuten dildoa, anustappia tai vibraattoria.

Jokainen päättää seksistä itse

Jokainen päättää seksiin liittyvistä asioista itse.

Jokainen päättää itse

  • harrastaako seksiä
  • milloin aloittaa seksin
  • kenen kanssa harrastaa seksiä
  • millaista seksiä harrastaa.

Kaikki ihmiset eivät halua seksiä.

Ketään ei saa painostaa tai pakottaa seksiin.

Jokaisella on oikeus sanoa ei, jos ei halua seksiä tai kosketusta.

Seksin saa myös lopettaa kesken.

Itsetyydytys on oman kehon hyväilyä

Itsetyydytys on oman kehon koskettelua eli hyväilyä.

Itsetyydytys on sama asia kuin sooloseksi ja masturbointi.

Itseään tyydyttämällä voi tutustua omaan kehoon ja seksuaalisuuteen ja nauttia niistä.

Kun tyydyttää itseään, voi kosketella itseään sieltä, mistä haluaa. Itseään voi kosketella esimerkiksi rinnoista, reisien sisäpinnoilta ja sukuelimistä.

Itseään voi kosketella esimerkiksi käsillä tai seksivälineiden avulla.

Itseään voi tyydyttää vaikka joka päivä, kunhan se ei aiheuta kipua tai häiritse päivittäisiä toimia.

Kädet ja sukuelimet kannattaa pestä ennen ja jälkeen itsetyydytyksen. Myös seksivälineet pitää pestä käytön jälkeen.

Itseään voi tyydyttää omassa rauhassa

Itsetyydytys on yksityinen asia. Sitä ei voi tehdä julkisella paikalla.

Itseään voi tyydyttää esimerkiksi omassa huoneessa, vessassa tai suihkussa.

Itseään voi tyydyttää myös kumppanin seurassa, jos molemmat haluavat sitä.

Itsetyydytyksestä ei tarvitse kertoa kenellekään, eikä kukaan saa kieltää sitä. Jokaisella on oikeus tyydyttää itseään.

Seksistä kannattaa jutella

Ennen kuin aloittaa seksin kumppanin kanssa, siitä kannattaa jutella.

Seksiin pitää olla kumppanin suostumus. Ketään ei saa painostaa tai pakottaa seksiin.

Kumppanin kanssa kannattaa jutella myös siitä, millaisesta seksistä itse tykkää ja mistä kumppani tykkää.

Kumppanin kanssa voi rauhassa kokeilla erilaisia asioita. Kokeilemalla oppii, millainen kosketus tuntuu hyvältä.

Seksi voi olla monenlaisia asioita

Seksi kumppanin kanssa voi olla esimerkiksi vartalon ja sukuelimien hyväilyä tai yhdyntää.

Vartaloa ja sukuelimiä voi hyväillä käsillä, suulla tai seksivälineellä.

Hyväillessä voi kokeilla erilaisia asioita. Kokeilemalla oppii, mikä tuntuu hyvältä.

Suuseksi eli suihinotto tarkoittaa vulvan tai peräaukon hyväilyä suulla. Vulva kannattaa suojata suuseksisuojalla. Penis kannattaa suojata kondomilla. Seksitaudit voivat tarttua myös suuseksissä.

Sukuelimet ja kädet kannattaa pestä ennen ja jälkeen hyväilyn. Myös seksivälineet pitää pestä käytön jälkeen.

Seksi on usein kiihottavaa

Hyväillessä ihminen yleensä kiihottuu.

Kun mies kiihottuu, penis voi jäykistyä eli mies voi saada erektion.

Kun nainen kiihottuu, emätin kostuu, laajenee ja klitoris nousee koholle.

Kiihottuminen valmistaa ihmistä yhdyntään. Yhdynnässä ei kuitenkaan tarvitse olla, jos ei halua. Seksi on hyvää myös ilman yhdyntää.

Yhdynnässä voi olla eri asennoissa

Yhdynnässä toiseen ihmiseen yhdytään peniksellä tai seksivälineellä. Peniksen tai seksivälineen voi työntää emättimeen tai peräaukkoon.

Yhdyntää kutsutaan myös nimillä rakastelu, naiminen ja paneminen.

Yhdynnässä voi olla eri asennoissa ja asentoja voi vaihtaa yhdynnän aikana. Paras asento löytyy kokeilemalla ja harjoittelemalla.

Nainen voi tulla raskaaksi penis-emätinyhdynnässä. Myös seksitaudit voivat tarttua yhdynnässä.

Kondomi suojaa raskaudelta ja seksitaudeilta. Kondomi on tärkeä varsinkin uusien kumppanien kanssa!

Anaaliseksi on sama asia kuin peppuseksi

Anaaliseksissä eli peppuseksissä peräaukkoon työnnetään sormi, penis tai seksiväline. Anaaliseksiä on myös peräaukon hyväily ja nuoleminen.

Peräaukkoon saa laittaa vain seksivälineen, joka on tarkoitettu peräaukkoon. Peräaukkoon tarkoitetussa seksivälineessä on leveä kantaosa, joka estää seksivälinettä menemästä peräsuoleen kokonaan.

Ennen anaaliseksiä kannattaa ulostaa.

Anaaliseksissä täytyy käyttää liukuvoidetta. Peniksen päälle kannattaa laittaa kondomi. Se suojaa peräaukon limakalvoa.

Anaaliseksissä kannattaa edetä rauhallisesti. Peräaukkoon ei saa työntää mitään väkisin.

Jos anaaliseksi sattuu, se pitää lopettaa.

Peseytyminen on tärkeää anaaliseksin jälkeen.

Seksissä voi käyttää seksivälineitä

Seksiväline tarkoittaa välinettä, jota käytetään seksin aikana.

Seksivälineitä ovat esimerkiksi

  • dildo
  • vibraattori
  • anustappi
  • penisrengas
  • tekoemätin.

Seksivälinettä voi käyttää yksin tai yhdessä kumppanin tai kumppaneiden kanssa.

Seksiväline voi auttaa nauttimaan seksistä. Se voi tehdä seksistä myös monipuolisempaa. Seksivälineestä voi olla myös apua, jos seksin aikana on vaikea saada hyvää asentoa.

Seksivälineitä voi ostaa esimerkiksi apteekeista, verkkokaupoista ja seksivälinekaupoista.

Seksivälineille ei ole ikärajaa.

Eri seksivälineet on tarkoitettu eri kehonosiin. Seksuaaliterapeutti tai seksivälinekaupan työntekijä voi auttaa löytämään sopivan välineen.

Seksuaaliterapeutilta voi kysyä ohjeita myös seksivälineen käyttöön.

Orgasmi tuntuu hyvältä

Seksuaalisen kiihottumisen tai seksin aikana voi saada orgasmin.

Jokainen ihminen kokee orgasmin omalla tavallaan. Usein orgasmi tuntuu hyvältä.

Orgasmin aikana sydämen syke ja hengitys kiihtyvät. Lihakset jännittyvät ja rentoutuvat vuorotellen. Kehossa voi tuntua kihelmöintiä, tärinää ja puutumista.

Orgasmin aikana voi tulla siemensyöksy.

Orgasmin jälkeen voi olla hyvä ja rentoutunut olo. Olo voi olla myös tunteellinen.

Seksi voi olla hyvää myös ilman orgasmia.

Seksiin voi saada apua

Avusteinen seksi tarkoittaa seksiä, jossa avustaja auttaa seksissä.

Avustaja ei ole itse mukana seksissä.

Avustaja voi esimerkiksi

  • auttaa riisumaan vaatteet
  • auttaa oikeaan asentoon
  • auttaa liikkumaan
  • ojentaa seksivälineen
  • laittaa liukuvoidetta.

Avustajan kanssa pitää keskustella ennen seksiä.

Vaikka avustaja ei ole mukana seksissä, avustajalta pitää kysyä suostumus eli lupa.

Avustajaa ei saa painostaa tai pakottaa avustamaan.

Avustajan kanssa pitää sopia myös siitä, miten hän avustaa.

Onko sinulla kysyttävää seksistä?

Kysy seksuaalineuvojalta

Seksuaalineuvoja vastaa kysymyksiisi selkokielellä.

Toimitus: Jenni Sipilä, 2023
Kuvat: Istock

Teksti perustuu selkokielisiin Mitä seksi on? ja Nauti seksistä -oppaisiin. Oppaat on tehnyt SelkoSeks.

Lataa Mitä seksi on -opas (pdf)

Lataa Nauti seksistä -opas (pdf)