Seksiä turvallisesti

Kondomi ja ehkäisypillerit
Tällä sivulla kerrotaan, miten seksistä voi nauttia turvallisesti.
- Tunne itsesi ja rajasi
- Juttele kumppanisi kanssa
- Opettele sanomaan ei
- Suojaudu seksitaudeilta
- Käytä ehkäisyä
- Jos ehkäisy unohtuu
- Muista nämä asiat
Tunne itsesi ja rajasi
Itsetuntemus lisää turvallisuutta monella tavalla.
Kun tunnet itsesi, tiedät mitä tahdot ja tarvitset. Hyväksyt itsesi ja seksuaalisuutesi. Osaat myös pitää huolta itsestäsi ja asettaa rajasi.
Tutustu itseesi rauhassa.
- Millainen ihminen olet?
- Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä?
- Mitä ajattelet seksuaalisuudesta ja seksistä?
- Oletko kiinnostunut seksistä vai eikö seksi ole sinulle tärkeää?
- Miltä sinusta tuntuu puhua seksuaalisuudesta ja seksistä?
Juttele kumppanisi kanssa
Voit miettiä seksiin kuuluvia asioita jo ennen kuin aloitat seksin kokeilemisen.
Voit pohtia, millaisista asioista pidät, mitä haluat ja mihin olet valmis. Samalla tavalla voit miettiä, mistä et pidä ja mitä et halua.
Juttele kumppanisi kanssa siitä, mikä kummastakin tuntuu hyvältä ja mitä ette halua. Omia toiveita ja haluja voi ilmaista myös seksin aikana.
On tärkeää, että sinulla on turvallinen olo ja voit luottaa kumppaniisi. Silloin seksistä voi nauttia täysillä.
Opettele sanomaan ei
Kukaan ei saa pakottaa toista seksiin. Seksiin pakottaminen on Suomessa rikos, josta rangaistaan.
Jos joku ehdottaa sellaista, mitä et halua, sano ”ei” ja lähde pois.
Joskus voi törmätä ihmiseen, joka houkuttelee mukaansa. Hän voi luvata jotain hauskaa tai tarjota hyvää syötävää tai juotavaa. Tällainen ihminen saattaa haluta seksiä ja pakottaa seksiin kanssaan. Tällainen toiminta on rikollista.
Jos joku houkuttelee sinua mukaansa, kieltäydy.
Jos joku koskettaa sinua niin, että sinusta tuntuu pahalta, käske häntä lopettamaan ja lähde pois paikalta.
Tällaisista tapahtumista pitää aina kertoa jollekin luotettavalle ihmiselle.
Suojaudu seksitaudeilta
Seksitauti tarkoittaa sairautta, joka tarttuu seksissä. Seksitautia sanotaan myös sukupuolitaudiksi.
Seksitauteja on monenlaisia.
Seksitauteja on esimerkiksi
- klamydia
- tippuri
- visvasyylä eli kondylooma
- HI-virus.
Nykyisin myös HI-virus voidaan hoitaa lääkkeellä. HI-virus ei tartu suukottamalla, koskettamalla tai vaikka saunomalla yhdessä viruksen saaneen kanssa.
Seksitaudit tarttuvat yhdynnässä, jos pari ei käytä kondomia.
Sairauden oireita voivat olla kutina ja kirvely sukuelimissä. Joissakin seksitaudeissa ei ole mitään oireita, jolloin niitä on vaikea huomata.
Jos epäilet, että olet saanut seksitaudin, mene ehdottomasti lääkäriin. Lääkärit ovat tottuneet hoitamaan seksitauteja. Asiaa ei siis tarvitse hävetä.
Useat taudit voi parantaa lääkkeillä. Myös se ihminen, jolta sait taudin, täytyy hoitaa. Muuten tauti jatkaa tarttumistaan.
Kondomi suojaa seksitaudeilta. Kondomi on yleinen ehkäisyväline.
Käytä ehkäisyä
Nainen voi tulla yhdynnässä raskaaksi. Jos pari ei halua lapsia, raskaaksi tulemisen voi estää. Siihen tarvitaan jokin ehkäisyväline.
Kondomi on miesten ehkäisyväline. Kondomia käytetään yhdynnässä. Se estää raskauden ja suojaa lisäksi seksitaudeilta.
Kondomi on kuminen rulla, jonka mies pyörittää auki peniksen päälle ennen yhdyntää.
Yhdynnän aikana miehen peniksestä tulee siemennestettä, joka jää kondomin sisään. Rakastelun jälkeen mies ottaa kondomin pois ja laittaa sen roskiin. Yhtä kondomia voi käyttää vain kerran.
Kondomeja voi ostaa kaupasta, apteekista, kioskista ja huoltoasemilta. Kondomeja saa ostaa kuka tahansa. Niiden ostamiselle ei ole ikärajaa, eikä niiden ostamista tarvitse hävetä.
Kondomipaketissa on käyttöohje, joka pitää lukea huolellisesti.
Naiset voivat hankkia lääkäriltä hormonivalmisteita, jotka estävät raskauden. Näitä ovat esimerkiksi ehkäisypillerit (e-pillerit), ehkäisylaastari ja ehkäisykapseli.
Ehkäisyasioissa auttaa oman terveyskeskuksen lääkäri tai ehkäisyneuvolan lääkäri. Lääkäri antaa ohjeet, miten hormonivalmisteita käytetään.
Jos ehkäisy unohtuu
Joskus ehkäisy saattaa unohtua. Silloin nainen voi tulla raskaaksi.
Apteekista voi ostaa katumuspillerin ilman lääkärin reseptiä. Katumuspilleri pitää ottaa mahdollisimman pian yhdynnän jälkeen. Jos nainen ottaa pillerin tarpeeksi pian, hän ei tule raskaaksi.
Jos nainen tulee raskaaksi, hän voi joutua tekemään abortin. Abortti ei ole ehkäisykeino, vaan se tarkoittaa raskauden keskeyttämistä.
Abortti tehdään yleensä ennen 12. raskausviikkoa. Abortin tekee lääkäri.
Aborttiin voi olla monia syitä. Nainen voi olla esimerkiksi liian nuori äidiksi.
Muista nämä asiat
Muista nämä asiat, kun suunnittelet seksin aloittamista:
- Tutustu rauhassa itseesi ja omaan kehoosi.
- Tutustu rauhassa poikaystävääsi tai tyttöystävääsi.
- Jutelkaa kumppanisi kanssa siitä, millaisesta kosketuksesta pidätte tai ette pidä.
- Rakastelkaa vain, jos molemmat haluavat sitä.
- Älä koskaan yritä pakottaa toista ihmistä seksiin.
- Huolehdi ehkäisystä.
- Älä lähde tuntemattoman ihmisen mukaan, vaikka hän kuinka houkuttelisi.
- Anna tunteiden roihuta!
Löydät lisää tietoa turvallisesta seksistä esimerkiksi näistä linkeistä:
- Seksuaalinen turvallisuus (www.seteke.fi)
- Tietoa seksuaalisista turvataidoista (www.sensonet.fi)
Teksti: Tuula Puranen, 2018