Seksiä turvallisesti

Seksuaalisuus ja seksi antavat elämään paljon iloa, ja niistä voi saada paljon hyvinvointia ja onnellisuutta. Tällä sivulla saat tietoa siitä, miten voit nauttia seksistä turvallisesti.

Tunne itsesi ja rajasi

Itsetuntemus lisää turvallisuutta monella tavalla. Kun tunnet itsesi, sinun on helpompi tietää, mitä tahdot ja tarvitset. Sinun on helpompi hyväksyä itsesi ja seksuaalisuutesi. Osaat paremmin myös pitää huolta itsestäsi ja asettaa rajasi.

Tutustu itseesi rauhassa. Millainen ihminen olet? Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä? Mitä ajattelet seksuaalisuudesta ja seksistä? Oletko kiinnostunut seksistä, vai eikö seksi ole sinulle tärkeää? Miltä sinusta tuntuu puhua seksuaalisuudesta ja seksistä?

Voit miettiä seksiin kuuluvia asioita jo ennen kuin aloitat seksin kokeilemisen. Voit pohtia, millaisista asioista pidät, mitä haluat ja mihin olet valmis. Samalla tavalla voit miettiä, mistä et pidä ja mitä et halua. Juttele kumppanisi kanssa siitä, mikä kummastakin tuntuu hyvältä ja mitä ette halua. Omia toiveita ja haluja voi ilmaista myös seksin aikana. On tärkeää, että sinulla on turvallinen olo ja voit luottaa kumppaniisi. Silloin seksistä voi nauttia täysillä.

Kukaan ei saa pakottaa toista seksiin. Jos joku ehdottaa sellaista mitä et halua, sano ”ei” ja lähde pois. Seksiin pakottaminen on Suomessa rikos, josta rangaistaan.

Joskus voi törmätä ihmisiin, jotka houkuttelevat mukaansa. He voivat luvata jotain hauskaa tai vaikka tarjota hyvää syötävää tai juotavaa. Tällaiset ihmiset saattavat haluta seksiä, ja usein he pakottavat seksiin kanssaan. Tällainen toiminta on kuitenkin rikollista. Jos joku houkuttelee sinua mukaansa, kieltäydy. Jos joku koskettaa niin, että tuntuu pahalta, käske häntä lopettamaan ja lähde tarvittaessa pois paikalta. Tällaisista tapahtumista pitää kertoa kotona tai jollekin luotettavalle ihmiselle.

Seksitaudit

Seksitauti tarkoittaa sellaista sairautta, joka tarttuu seksissä. Seksitautia sanotaan myös sukupuolitaudiksi. On olemassa monenlaisia seksitauteja. Niitä ovat esimerkiksi klamydia, tippuri, visvasyylä eli kondylooma ja HI-virus. Nykyisin myös HI-virus voidaan hoitaa lääkkeellä. HI-virus ei tartu suukottamalla, koskettamalla tai vaikka saunomalla yhdessä viruksen saaneen kanssa.

Seksitaudit tarttuvat yhdynnässä, jos pari ei käytä kondomia. Sairauden oireita voivat olla kutina ja kirvely sukuelimissä. Joissakin seksitaudeissa ei ole mitään oireita, jolloin niitä on vaikea huomata.

Jos epäilet, että olet saanut seksitaudin, mene ehdottomasti lääkäriin. Useat taudit voi parantaa lääkkeillä. Myös se ihminen, jolta sait taudin, täytyy hoitaa. Muuten tauti jatkaa tarttumistaan.

Seksitaudit voi välttää, kun käyttää kondomia. Kondomi on yleinen ehkäisyväline.

Ehkäisy

Jos pari ei halua lapsia, raskaaksi tulemisen voi estää. Siihen tarvitaan jokin ehkäisyväline. Yleinen miesten ehkäisyväline on kondomi. Se on kuminen rulla, jonka mies pyörittää auki peniksen päälle ennen yhdyntää.

Yhdynnän aikana miehen peniksestä tulee siemennestettä, joka jää kondomin sisään. Rakastelun jälkeen mies ottaa kondomin pois ja laittaa sen roskiin. Yhtä kondomia voi käyttää vain kerran.

Kondomeja voi ostaa esimerkiksi kioskeista, kaupoista ja huoltoasemilta. Ostamista ei tarvitse hävetä. Kondomipaketissa on käyttöohje, joka pitää lukea huolellisesti.

Naiset voivat myös hankkia lääkäriltä hormonivalmisteita, jotka estävät raskauden. Näitä valmisteita ovat esimerkiksi ehkäisypillerit (e-pillerit), ehkäisylaastari ja ehkäisykapseli. Lääkäri antaa ohjeet, miten näitä käytetään. Ehkäisyasioissa auttaa oman terveyskeskuksen lääkäri tai ehkäisyneuvolan lääkäri.

Joskus ehkäisy saattaa unohtua. Silloin nainen voi tulla raskaaksi. Apteekista voi ostaa katumuspillerin, jonka saa ilman reseptiä. Katumuspilleri pitää ottaa mahdollisimman pian yhdynnän jälkeen. Jos nainen ottaa pillerin tarpeeksi pian, hän ei tule raskaaksi.

Joskus nainen voi joutua tekemään abortin, jos hän on tullut raskaaksi. Abortti ei ole ehkäisykeino, vaan se tarkoittaa raskauden keskeyttämistä. Abortti tehdään yleensä ennen 12. raskausviikkoa. Raskauden keskeytyksen tekee lääkäri. Naisella voi olla monta syytä tehdä abortti. Hän voi esimerkiksi olla liian nuori äidiksi.

Muistilista

  • Tutustu itseesi ja omaan kehoosi.
  • Tutustu poikaystävääsi tai tyttöystävääsi kunnolla.
  • Juttele kumppanisi kanssa millaisesta kosketuksesta pidät ja mistä hän pitää.
  • Rakastele vain, jos itse haluat ja olet valmis.
  • Älä koskaan yritä pakottaa toista ihmistä seksiin.
  • Huolehdi ehkäisystä.
  • Älä lähde tuntemattoman ihmisen mukaan, vaikka hän kuinka houkuttelisi.
  • Anna tunteiden roihuta ja muista nauttia!

Mistä saan lisää tietoa?

Löydät lisää tietoa turvallisesta seksistä esimerkiksi näistä linkeistä:

Seksuaalinen turvallisuus (www.seteke.fi).

Tietoa seksuaalisista turvataidoista yleiskieellä (www.sensonet.fi)

Teksti: Tuula Puranen, 2018

Lähteet:

Tekstin pohjana on käytetty Seksuaaliterveyttä kehitysvammaisille -projektin 2013 ja Keskuspuiston ammattiopiston 2007 tuottamaa tekstiä. www.seteke.fi

Oksanen, Jonna (2016) SEKSU: Seksuaaliterveyttä ja suhdetaitoja. Opas autismin kirjon nuorille ja aikuisille sekä heidän kumppaneilleen. Julkaisija Autismisäätiö.