Seksuaalinen suuntautuminen

Pride-lipun värinen sydänTältä sivulta voit lukea seksuaalisesta suuntautumisesta.

Jokainen saa olla juuri sellainen kuin on

Seksuaalinen suuntautuminen on ihmisen ominaisuus. Se kertoo, kehen ihminen tuntee vetovoimaa eli kiinnostusta.

Seksuaalinen vetovoima voi olla fyysistä. Silloin tekee mieli olla toisen ihmisen lähellä, tekee mieli koskettaa häntä. Ehkä myös suudella ja rakastella hänen kanssaan.

Vetovoima voi olla myös pelkästään tunteellista eli emotionaalista. Silloin tykkää toisesta, mutta ei tee mieli seksiä hänen kanssaan.

Ihmisen seksuaalinen suuntautuminen määräytyy jo ennen syntymää. Kukaan ei voi muuttaa toisen ihmisen seksuaalista suuntautumista.

Jokainen saa tykätä kenestä haluaa ja juuri sillä tavalla kuin haluaa. Kukaan ei voi määrätä kenestä tai miten toinen tykkää.

Esimerkkejä seksuaalisesta suuntautumisesta

Seksuaalista suuntautumista kuvataan monilla sanoilla. Tässä on muutama esimerkki seksuaalisesta suuntautumisesta.

Heteroseksuaalisuus

Heteroseksuaalinen ihminen tuntee vetovoimaa johonkin muuhun sukupuoleen kuin omaansa.

Yleensä heteroseksuaalinen nainen ihastuu mieheen ja heteroseksuaalinen mies ihastuu naiseen.

Homoseksuaalisuus eli homous

Homoseksuaaleja ovat ihmiset, jotka ihastuvat samaa sukupuolta olevaan ihmiseen.

Jos nainen ihastuu toiseen naiseen, häntä sanotaan lesboksi. Jos mies ihastuu toiseen mieheen, häntä kutsutaan homoksi.

Biseksuaalisuus

Biseksuaalinen ihminen tuntee vetoa ihmisiin, jotka ovat samaa tai eri sukupuolta kuin hän itse.

Esimerkiksi nainen voi ihastua naiseen tai mieheen. Mies voi ihastua mieheen tai naiseen.

Aseksuaalisuus

Aseksuaalinen ihminen tuntee vain vähän tai ei lainkaan seksuaalista vetovoimaa toista ihmistä kohtaan. Hänellä voi kuitenkin romanttisia tunteita ja hän saattaa ihastua toiseen ihmiseen. Hän ei kuitenkaan halua seksiä.

Aseksuaalinen ihminen voi ihastua henkilöön, joka voi olla mitä tahansa sukupuolta.

Lue lisää:

Teksti: Tuula Puranen, 2018

Lähteet:

Seksuaalisuudesta selkokielellä (www.seteke.fi)

Nissinen, Jussi ym. (2016) Sinuiksi tuleminen: turvallinen ulostulo. Seksuaalisen suuntautumisen, seksuaalisuuden, sukupuoli-identiteetin, sukupuolen ilmaisun ja itsemääräämisen vapaus. PDF-julkaisu. Valtakunnallinen tuki- ja neuvontapalvelu Sinuiksi, www.sinuiksi.fi.

Oksanen, Jonna (2016) SEKSU: Seksuaaliterveyttä ja suhdetaitoja. Opas autismin kirjon nuorille ja aikuisille sekä heidän kumppaneilleen.