Vauvahaaveita

vauvahaaveita_sisaltosivu

Kuva: iStock

Haaveiletko omasta vauvasta?

Vauva tuo mukanaan paljon iloa, mutta vanhemmuus on myös vaativaa. Vauva tarvitsee paljon hoivaa ja huolenpitoa, jotta hän kehittyy ja voi hyvin.

Vauvahaaveista kannattaa jutella

– mahdollisen kumppanin kanssa
– läheisten ihmisten kanssa
– lääkärin kanssa
– perhesuunnitteluneuvolassa.

Vauva tarvitsee huolenpitoa koko ajan

Vauva tarvitsee paljon hoivaa ja huolenpitoa, jotta hän voi hyvin. Vauva tarvitsee huolenpitoa koko ajan.

Vauva tarvitsee esimerkiksi ruokaa ja puhtaan vaipan monta kertaa päivässä.

Vauva tarvitsee myös paljon hellyyttä ja huomiota. Vauva haluaa seurustella ja leikkiä.

Kun vauva itkee, häntä pitää lohduttaa. Jotkut vauvat itkevät paljon myös yöllä.

Vauva tuo siis mukanaan paljon iloa, mutta vauvan hoitaminen on välillä myös raskasta.

Vauva on pieni vain vähän aikaa

Vauva kasvaa ja kehittyy nopeasti. Vauvasta tulee pian leikki-ikäinen lapsi ja sitten koululainen. Koululaisesta tulee murrosikäinen ja lopulta nuori aikuinen.

Lapsi tarvitsee vanhemman hoivaa ja huolenpitoa aikuiseksi asti.

Koululainen tarvitsee vanhemmiltaan apua esimerkiksi läksyjen tekemisessä. Murrosikäinen tarvitsee tukea itsenäistymiseen ja ihmissuhteisiin.

Vauvahaaveet koskevat myös kumppania

Vauvahaaveista kannattaa jutella mahdollisen kumppanin kanssa. Vaikka hän ei haaveilisikaan vauvasta, asia koskee myös häntä.

Pariskunnan pitää pohtia ja päättää yhdessä, haluavatko he vauvan.

Jokainen vanhempi tarvitsee apua

Jokainen vanhempi tarvitsee apua lapsesta huolehtimiseen.

Monet vanhemmat saavat lapsen hoitamiseen apua omilta vanhemmiltaan ja muilta läheisiltä ihmisiltä. Vauvahaaveista kannattaa siis jutella heidän kanssaan.

Vauvahaaveista kannattaa jutella lääkärin kanssa

Jotkut vammat ja sairaudet voivat periytyä vauvalle. Jos isällä tai äidillä on jokin periytyvä vamma tai sairaus, myös vauva voi saada sen.

Jotkut lääkkeet voivat vaikuttaa vauvaan jo kohdussa.

Siksi vauvahaaveista kannattaa jutella myös lääkärin kanssa.

Vauvahaaveista voi puhua perhesuunnitteluneuvolassa

Perhesuunnitteluneuvolassa voi pohtia yhdessä esimerkiksi terveydenhoitajan kanssa, miten vauva sopisi omaan elämään.

Perhesuunnittelu on luottamuksellista, eikä se maksa mitään.

Perhesuunnitteluneuvolaan voi varata ajan omasta terveyskeskuksesta.

Selkokielinen Vauvahaaveita-opas

Kehitysvammaisten Tukiliitto on julkaissut selkokielisen Vauvahaaveita?-oppaan. Opas auttaa pohtimaan vauvahaaveita monesta eri näkökulmasta.

Lataa opas tästä linkistä: Vauvahaaveita? (pdf)

Teksti: Teksti perustuu Kehitysvammaisten Tukiliiton Vauvahaaveita?-oppaaseen (2014). Oppaan ovat kirjoittaneet Mia Suomalainen ja Tuula Puranen.