Vinkit kirjeenvaihtoon

Vernerin kirjeenvaihtopalstalla voit etsiä kaveria vaikkapa kirjoittelemaan tai soittelemaan.

Voit lähettää palstalle oman ilmoituksen tai vastata muiden ilmoituksiin.

Tällä sivulla on vinkkejä kirjeenvaihtoon.

Varo huijaria

Huijari on petollinen ihminen. Hän haluaa huijata toisia.

Jokaisen kannattaa olla varovainen, sillä huijarit ovat taitavia.

Huijarit haluavat rahaa. Älä lähetä rahaa ihmiselle,
jota et tunne.

Oikea pankki tai oikea kauppa ei pyydä henkilökohtaisia tietoja sähköpostilla.

Huijari voi myös sanoa, että hän ihailee sinua tai rakastaa sinua.
Mieti silloin, miksi joku tuntematon ihminen sanoo sellaisia asioita.

Joskus huijari voi pyytää sinua soittamaan outoon numeroon.
Älä soita, jos et tunne numeroa.

Jos epäilet huijausta, kerro asiasta luotettavalle ihmiselle.
Joskus on tarpeen ottaa yhteyttä poliisiin.

Vinkit on julkaistu Leija-lehden numerossa 1/2023.

Älä vastaa huijarille

Minua huijattiin. Yksi poika väitti kiven kovaan, että rakastaa minua, mutta hän halusi vain pelikaverin.

Tämä sama tyyppi on huijannut muitakin.

Älkää vastatko huijareille.

Kirjoittaja: Sini, 2022

Ole rehellinen

Tuomaksen vinkit oman kirjeenvaihtoilmoituksen tekemiseen:

  • Kerro itsestäsi.
  • Ole rehellinen.
  • Kerro harrastuksistasi.
  • Kerro missä päin Suomea asut.
  • Kerro, miltä alueelta haet seuraa.
  • Kerro minkä ikäistä seuraa etsit, esimerkiksi 30-40 vuotta.
  • Älä luota heti kaikkiin.

Kirjoittaja: Tuomas Reinikainen, 2021

Tutustu kirjekaveriin rauhassa

Hennan vinkit kirjeenvaihtoon:

  • Älä heti kirjoita kirjeessä rakastan sinua.
  • Älä luota kirjeenvaihtokavereihin heti.
  • Älä anna heti puhelinnumeroa.
  • Pyydä apua kirjeen kirjoittamiseen.

Kirjoittaja: Henna Koskela, 2020

Tapaa julkisella paikalla

Kirjeenvaihtoilmoitukset ovat hyvä tapa tutustua ihmisiin.

Kun tutustut uuteen ihmiseen netissä, muista myös turvallisuus.

Jos harkitset uuden nettitutun tapaamista, soitelkaa ensin puhelimella.

Ennen tapaamista voitte myös miettiä, onko teillä yhteisiä tuttuja. Yhteiset tutut ovat hyvä tapa varmistaa toisen henkilöllisyys.

Jos uusi nettituttu ehdottaa tapaamista salaisesti, älä suostu.

Jos tapaat uuden nettitutun:

  • kerro tapaamisesta etukäteen luotettavalle henkilölle
  • sovi tapaaminen julkiselle paikalle, kuten kahvilaan
  • ota ensimmäiseen tapaamiseen mukaan luotettava henkilö tai kännykkä
  • poistu paikalta heti, jos tapaamasi henkilö tai tilanne epäilyttää sinua.

Kirjoittaja: Jenni Sipilä, 2020

Kerro itsestäsi

Miten laatia hyvä ilmoitus Vernerin kirjeenvaihtopalstalle?

Kai Lehto antaa muutamia vinkkejä:

Kirjeenvaihtoilmoituksessa on hyvä, jos ilmoittaja kertoo, onko hän töissä ja millaisella työpaikalla.

Myös harrastuksista kannattaa aina kertoa. Voit löytää kaverin, jolla on sama tai samanlainen harrastus.

Kerro, millaisesta musiikista pidät ja millaisia tv-sarjoja seuraat.

Mielestäni on tärkeää kertoa myös, miten asuu ja tuleeko itsenäisesti toimeen. Voit kertoa, asutko asumisyksikössä tai itsenäisesti vaikkapa kerrostalossa.

Vernerin kirjeenvaihtoilmoituksia julkaistaan myös Leija-lehdessä. Kun lähetät ilmoituksen Verneriin, kerro samalla, jos haluat ilmoituksen myös Leijaan.

Kirjoittaja: Kai Lehto
Julkaistu Leija-Lehdessä 4/2017

Jaa oma vinkkisi

Onko sinulla vinkkejä kirjeenvaihtoon? Lähetä ne meille.

Julkaisemme vinkkejä Vernerissä ja Leija-lehdessä.

Lähetä vinkkisi sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.

Lue myös ohjeet turvalliseen netin käyttöön

Pääset Kirjeenvaihtopalstalle tästä linkistä