Ammatillinen erityisopetus

Ammatillisessa erityisopetuksessa saat tukea opiskeluun ja työllistymiseen. Voit opiskella myös arjen taitoja, joita tarvitset joka päivä.

Tavoitteena työelämä

Ammatillisessa erityisopetuksessa voit opiskella itsellesi ammatin. Saat tukea opiskeluun ja työnsaantiin. Voit opiskella myös arjen taitoja, joita tarvitset joka päivä.

Ammatillisen erityisopetuksen tavoitteena on

  • itsenäistyminen
  • ammattitutkinnon suorittaminen
  • työllistyminen.

Ammatillista erityisopetusta järjestävät

  • ammatilliset oppilaitokset
  • ammatilliset erityisoppilaitokset
  • ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset
  • kansanopistot.

    Työ on jokaisen perusoikeus -video kertoo, miten voit työllistyä ammattiopintojen ja työhönvalmennuksen avulla.

    Opintoihin saa monenlaista tukea

    Voit saada opiskeluun monenlaista tukea.

    Opiskeluun saatavia tukia ovat esimerkiksi

    • tulkkipalvelu
    • henkilökohtainen avustaja
    • koulumatkatuki
    • apuvälineet.

    Opiskelu ammatillisessa oppilaitoksessa

    Ammatillisessa oppilaitoksessa voit opiskella yleisopetuksen tai erityisopetuksen ryhmässä. Saat molempiin ryhmiin tukea tarpeen mukaan.

    Ammatillisen perustutkinnon suorittaminen kestää kolme vuotta.

    Saat lisätietoa opiskelusta oppilaitoksista.

    Lisätietoa oppilaitoksista ja opiskelemaan hakemisesta löydät Opintopolku-sivustolta. (www.opintopolku.fi)

    Opiskelu ammatillisessa erityisoppilaitoksessa

    Ammatillisissa erityisoppilaitoksissa opiskelu on käytännöllistä ja yksilöllistä. Opetuksen tavoitteet, aikataulut ja tuki suunnitellaan tarpeen mukaan.

    Ammatillisessa erityisoppilaitoksessa voit suorittaa

    • koulutuskokeiluja
    • valmentavaa opetusta
    • ammatillisen perustutkinnon.

    Erityisoppilaitokset tarjoavat myös

    • jatkokoulutusta
    • täydennyskoulutusta
    • erikoistumiskoulutusta
    • uudelleenkoulutusta.

    Lisätietoja opiskelusta saat oppilaitoksista.

    Ammatillisia erityisoppilaitoksia ovat

    Koulutuskokeilussa tutustutaan opiskeluun

    Voit tutustua opiskeluun ammatillisessa erityisoppilaitoksessa koulutuskokeilussa. Koulutuskokeilu auttaa sinua sopivan koulutusalan valinnassa.

    Koulutuskokeilussa selvitetään myös, millaista tukea tarvitset opiskeluun.

    Koulutuskokeilut kestävät muutamasta päivästä kahteen viikkoon.

    Valmentava koulutus valmistaa opintoihin

    Ennen ammattiin opiskelua opiskelutaitoja voi harjoitella valmentavassa koulutuksessa.

    Valmentavia koulutuksia on kaksi:

    • VALMA on ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus
    • TELMA on työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus.

    Valmentava koulutus kestää 1–3 vuotta.

    Lue lisää valmentavasta opetuksesta Kehitysvammaisten Tukiliiton verkkoaineistosta (pdf-tiedosto)

    Teksti: Jenni Sipilä, 2010