Seksitautien testaaminen

Miten seksitaudit testataan? Eikö ole monia tauteja, jotka vaatii erilaisen testin?

Sitä mietin, onko mahdollista, että joku testi otettaisiin pippelistä? Miten siitä otetaan näyte, ja mitä tautia testataan silleen?

Vastaus

Hei

Eri seksitaudit testataan eri tavoin.

Osa taudeista testataan virtsanäytteestä ja osa verikokeella.

Joskus näyte otetaan naisen emättimen limakalvolta tai kohdunsuulta.

Miehellä näyte voidaan ottaa virtsaputkesta.

Näyte otetaan virtsaputkesta vanupuikolla. Lääkäri tai hoitaja laittaa vanupuikon virtsaputkeen ja pyörittää puikkoa varovasti. Testi kestää vain hetken, eikä yleensä satu.

Virtsaputkesta voidaan testata esimerkiksi klamydia, tippuri, mykoplasma ja herpes.