Koronavirus ja seksi

Voiko se tarttua seksin välityksellä? Kyseinen virus tuntuu jo karanneen käsistä.

Vastaus:

Suomessa koronaviruksesta vakavasti sairastuneita ihmisiä on vain vähän. He ovat sairastuneet vakavasti, koska heillä on ollut myös jokin muu sairaus.

Suurimmalla osalla sairastuneista oireet ovat lieviä.

Koronaviruksen oireita ovat

  • korkea kuume
  • lihassärky
  • yskä
  • hengenahdistus
  • väsymys.

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.

Koronavirus ei ole sukupuolitauti. Mutta jos harrastaa seksiä koronavirukseen sairastuneen ihmisen kanssa, häneltä voi saada taudin.

Hyvä hygienia on paras tapa ehkäistä koronaviruksen ja kaikkien muidenkin virusten leviämistä.

Näin huolehdit hygieniasta:

  • Pese kädet usein huolellisesti vedellä ja saippualla.
  • Suojaa suusi, kun yskit tai aivastat. Käytä esimerkiksi nenäliinaa tai hihaa.
  • Älä yski tai aivasta kämmeneesi.