Näin vähennät juomistasi

Nainen näyttää kädellä ei viinilasilliselle.Liiallinen alkoholin juominen on haitallista terveydelle.

Oletko päättänyt vähentää juomistasi? Tai lopettaa juomisen kokonaan?

Tällä sivulla on ohjeita, jotka auttavat sinua vähentämään tai lopettamaan juomisen.

Testaa, kuinka paljon alkoholia juot

Älä juo ollenkaan

Tietyissä tilanteissa alkoholia ei saa tai kannata juoda ollenkaan.

Älä juo alkoholia, jos

  • olet raskaana.
  • sinulla on sairaus tai vamma, jota juominen pahentaa.
  • sinulla on krapula.
  • et pysty hillitsemään juomista.
  • olet poissa koulusta tai töistä juomisen takia.
  • olet humalassa väkivaltainen tai haastat riitaa.
  • joudut humalassa tapaturmiin.
  • juomisesi huolestuttaa läheisiäsi.

Aseta tavoitteet

Viinilasi ja tuoppi olutta.Selkeät tavoitteet auttavat vähentämään juomista.

Tavoitteita varten on hyvä tuntea alkoholin annosmäärät.

Tässä on esimerkkejä alkoholin annosmääristä:

  • Pieni tölkki keskiolutta tai lonkeroa on 1 annos alkoholia
  • Viinipullo on 6 annosta alkoholia
  • 2 litran hanapakkaus viiniä on 16 annosta alkoholia
  • Puolen litran viinapullo on 12 annosta alkoholia

Alla on esimerkkejä tavoitteista, joita voit asettaa itsellesi.

Kirjoita omat tavoitteesi paperille.

Tavoitteeni

  1. Ensi viikolla olen juomatta nämä päivät: ______
  2. Juon enintään ______ annosta päivässä
  3. Juon enintään ______ annosta viikossa
  4. En koskaan juo enempää kuin ______ annosta
  5. Näissä tilanteissa en juo alkoholia: ______

Mieti myös, missä tilanteissa voit juoda alkoholia.

Opi kohtuukäyttö

Jos olet päättänyt vähentää juomista, ole ensin 2-3 viikkoa täysin juomatta.

Opettele sen jälkeen käyttämään alkoholia kohtuudella. Kohtuukäyttö tarkoittaa, että juot harvoin ja vähän.

Kun olet esimerkiksi juhlissa, juo hitaasti ja vain pieniä kulauksia. Silloin juot illan aikana vähemmän.

Kieltäydy kohteliaasti

Alkoholia juodaan usein yhdessä muiden kanssa. Alkoholista kieltäytyminen voi tuntua vaikealta, jos muutkin juovat.

Kun joku tarjoaa sinulle alkoholia, voit kieltäytyä kohteliaasti.

Voit sanoa esimerkiksi

  • ei kiitos tällä kertaa
  • ei kiitos, en käytä alkoholia.

Lue nuorten vinkkejä alkoholista kieltäytymiseen:

  • Otan alkoholittoman oluen tai lonkeron.
  • Juon limua.
  • Sanon, että en jaksa juoda, koska minua väsyttää.
  • Menen vain sellaisiin juhliin, joissa ei juoda alkoholia.
  • Sovin kavereiden kanssa, että he eivät käytä seurassani alkoholia.
  • En vietä aikaa porukassa, jossa juodaan alkoholia.
  • Lähden pois tilanteista, joissa juodaan.
  • Etsin uusia harrastuksia ja kavereita.
  • Keksin kavereiden kanssa muuta tekemistä.
  • Uskallan sanoa ääneen, ettei minua saa painostaa juomaan.

Alkoholin sijaan kannattaa etsiä muita mukavia asioita, jotka yhdistävät sinua ja kavereita.

Jos joku painostaa juomaan, kieltäytyminen voi pelottaa. Painostaminen on väärin. Asiasta kannattaa jutella luotettavan ihmisen kanssa.

Juo kerralla vähemmän

Vähennä juomista vähitellen.

Aseta esimerkiksi tavoite, että juot joka kerta vähemmän kuin edellisellä kerralla.

Valitse alkoholiton juoma

Valitse alkoholiton olut, lonkero tai drinkki.

Voit juoma myös limua tai mehua.

Pidä juomisesta päiväkirjaa

Pidä päiväkirjaa siitä, minkä verran juot. Päiväkirjasta voit seurata, että juominen vähenee.

Pidä päiväkirjaa kuukauden ajan. Merkitse päiväkirjaan joka päivä, kuinka paljon alkoholia juot.

Pyydä apua

    Juomisen vähentäminen tai lopettaminen voi olla vaikeaa. Pyydä rohkeasti apua. Asiaa ei tarvitse hävetä.

    Voit pyytää apua esimerkiksi seuraavista paikoista:

    • Oma terveysasema
    • Oma nuorisoasema
    • Oppilaitoksen terveydenhuolto
    • A-klinikka

    Ehkäisevän päihdetyön neuvontapuhelimeen (0800 900 45) voit soittaa nimettömänä ja mihin aikaan tahansa. Soittaminen ei maksa mitään.

    Teksti: Liisa Jokela, Kehitysvammaliitto, Markku Juusola, Selkokeskus, Taava Lankinen, EHYT, 2020

    Kuvat: iStock

    Lähteet: