Hyvä mielenterveys
Hyvä mielenterveys tarkoittaa mielen hyvinvointia. Se auttaa sinua jaksamaan ja toimimaan arjessa.
Hyvä mielenterveys voi olla esimerkiksi sitä, että
- olet tyytyväinen elämääsi
- tunnistat taitojasi ja vahvuuksiasi
- tulet toimeen muiden ihmisten kanssa.
Voit vahvistaa mielenterveyttä liikkumalla usein, syömällä hyvin ja lepäämällä tarpeeksi.
Myös hyvä ja toimiva arki tukee mielenterveyttä.
Hyvään arkeen voi kuulua esimerkiksi
- toimivat ihmissuhteet
- omannäköinen asuminen
- opiskelu tai työ
- mielekäs vapaa-aika.
Elämään kuuluu myös vaikeita asioita, kuten läheisen menettäminen, ero tai muutto. Hyvä mielenterveys auttaa selviämään vaikeistakin asioista.
Hyvällä mielellä
Tukiliiton Hyvällä mielellä -oppaassa on tietoa hyvästä mielenterveydestä. Voit käydä opasta läpi itse tai esimerkiksi ohjaajan tai läheisen ihmisen kanssa.
Voit ladata Hyvällä mielellä -oppaan Tukiliiton sivuilta: Hyvällä mielellä (tukiliitto.fi).
Tukiliiton Hyvällä mielellä -verkkokurssilla kuulet lisää hyvästä mielenterveydestä. Kurssi on kaikille avoin, eikä se vaadi erillistä ilmoittautumista.
Hyvällä mielellä -verkkokurssi (hyvakysymys.fi)
Teksti: Jenni Sipilä, 2023
Lähteet: Hyvällä mielellä -opas ja -verkkokurssi, Tukiliitto