Tunnista tunteet

Hämmästys on perustunne.
Tunteet ovat mukana kaikessa, mitä teemme. Tunteet antavat meille tietoa ja ohjaavat meidän toimintaamme.
Tunteita ovat esimerkiksi
- ilo
- suru
- hämmästys
- pelko
- inho
- viha.
Tunteet kertovat meille esimerkiksi siitä
- mistä pidämme
- mistä innostumme
- mitä pelkäämme
- mitä jännitämme.
Esimerkiksi pelko voi estää meitä tekemästä asioita, jotka ovat vaarallisia. Ja viha voi auttaa meitä suojelemaan rajojamme.
Pohdi:
- Millaisia tunteita sinä olet tuntenut tänään?
- Mikä on ilahduttanut sinua?
- Oletko ollut surullinen tai jännittänyt jotain?
Jokainen tuntee omalla tavallaan
Ihmiset kokevat ja ilmaisevat tunteita eri tavoin.
Joku kokee ja ilmaisee tunteita voimakkaasti. Joku toinen hillitysti.
Ihmiset voivat myös kokea samassa tilanteessa hyvin erilaisia tunteita. Joku voi esimerkiksi jännittää esiintymistä. Joku toinen on esiintymisestä innoissaan.
Pohdi:
- Mitä sinä pelkäät tai jännität?
- Mistä olet kiitollinen?
- Mitä teet, kun olet surullinen, iloinen tai vihainen?
Kaikki tunteet ovat sallittuja
Kaikenlaiset tunteet kuuluvat elämään. Mikään tunne ei ole koskaan väärin.
Omia tunteitaan ei voi valita. Eikä kukaan voi itse päättää, mitä tuntee.
Jokainen on joskus esimerkiksi vihainen, kateellinen tai mustasukkainen.
Pohdi: Milloin sinä olit viimeksi vihainen? Miksi?
Kaikki tunteet ovat tärkeitä
Joskus omia tunteita voi olla vaikea sietää. Esimerkiksi häpeä tai suru voi tuntua vaikealta kestää.
Kaikilla tunteilla on kuitenkin tärkeä tehtävä ja kaikenlaisia tunteita tarvitaan.
Esimerkiksi viha voi auttaa meitä puolustamaan omia rajoja. Häpeä voi estää meitä tekemästä asioita, jotka ovat kiellettyjä.
Tunteet menevät myös aina ohi. Joskus tunne kestää hetken, joskus kauemmin. Mutta vaikeakin tunne menee aina ohi.
Pohdi: Millaisia tunteita sinun on vaikea sietää?
Omia tunteita voi säädellä

Musiikki voi lievittää vaikeita tunteita.
Vaikeatkin tunteet kuuluvat elämään. Jokaista pelottaa, hävettää tai suututtaa joskus.
Vaikeita tunteita ei kannata vältellä. Niiden voi vain antaa olla.
Vaikeita tunteita voi myös säädellä ja lievittää.
Kun esimerkiksi surettaa tai suututtaa, voi tehdä asioita, jotka helpottavat omaa oloa.
Helpottaako joku alla olevista asioista sinun oloasi?
- puhuminen
- liikunta
- musiikin kuuntelu
- hengittäminen
- ulkoilu
- lukeminen
- lämmin suihku
- piirtäminen
- maalaaminen
- palapelin tekeminen
- kirjoittaminen
- luonto
- eläimet
Keksitkö muita asioita, jotka helpottavat oloasi?
Toisen tunteiden tunnistaminen

Tunteet tunnistaa yleensä ihmisen kasvoista.
Toisten ihmisten tunteiden tunnistaminen auttaa meitä toimimaan yhdessä muiden kanssa.
Voimme tunnistaa toisen ihmisen tunteet hänen
- ilmeistä
- eleistä
- äänenpainoista
- käyttäytymisestä.
Kun esimerkiksi kaverisi itkee, tiedät että hän on surullinen. Kun huomaat, että kaverisi on surullinen, voit lohduttaa häntä.
Tunteiden tunnistaminen ei ole aina helppoa. Onneksi sitä voi opetella.
Pohdi:
- Miltä iloinen ihminen näyttää?
- Miten vihainen ihminen puhuu?
- Mitä voit tehdä, jos et tiedä, miltä toisesta ihmisestä tuntuu?
Keskustele tunteista
Kun tunnistaa omat tunteet, niitä on helpompi sietää ja säädellä.
Kun tunnistaa toisten ihmisten tunteet, on helpompi tulla toimeen muiden ihmisten kanssa.
Tunteiden tunnistaminen voi kuitenkin olla vaikeaa. Siksi tunteista kannattaa jutella muiden kanssa. Tunteista puhuminen auttaa ymmärtämään tunteita.
Papunetin Tunnetaidot-materiaalissa on kuvia ja kysymyksiä, joiden avulla voit opetella tunnistamaan tunteita ja löytää sinulle sopivia keinoja tunteiden säätelyyn.
Papunet: Tunnetaidot (papunet.fi)
Teksti ja kuvat: Jenni Sipilä, 2024
Lähteet ja lisätietoa:
- Tukiliitto: Hyvällä mielellä -verkkokurssi (hyvakysymys.fi)
- Papunet: Miten selviydyt ikävien tunteiden kanssa (papunet.net)
- Mielenterveystalo: Mitä tunteet ovat (mielenterveystalo.fi)