Pidä huolihetki
Onko sinulla paljon huolia tai pelkoja? Pyörivätkö huolet ja pelot usein mielessä?
Kokeile huolihetkeä.
Huolihetki on hetki, jonka aikana käsittelet päivän huolet. Muun ajan yrität olla huolehtimatta ja keskityt muihin asioihin.
Pidä huolihetki kerran päivässä
Kun päivän aikana tai yöllä mieleesi tulee huoli tai pelko, ota se talteen huolihetkeä varten.
Voit esimerkiksi kirjoittaa tai piirtää huolen paperille. Tai tallentaa sen ääniviestinä puhelimeesi.
Kun olet pistänyt huolen talteen, lopeta sen miettiminen. Huoli on nyt tallessa ja voit käsitellä sen huolihetkellä.
Varaa huolihetkelle rauhallinen aika ja paikka päivässä.
Käy huolihetkellä läpi päivän tai yön aikana mieleen tulleet huolet.
Voit esimerkiksi kirjoittaa, piirtää tai jutelle huolista.
Voit käyttää apuna esimerkiksi näitä kysymyksiä:
- Onko huoli todellinen juuri tällä hetkellä?
- Mitä tapahtuu, jos huoli tai pelko toteutuu?
- Voiko huolen tai pelon ratkaista jotenkin?
- Miten huolen tai pelon voisi ratkaista?
- Kuka voisi auttaa asian ratkaisemisessa?
- Kenen kanssa huolesta tai pelosta voi jutella?
- Mikä huolessa tai pelossa on sellaista, mihin et voi vaikuttaa itse?
- Auttaako asiasta huolehtiminen mitään?
- Voitko päästää huolesta tai pelosta irti?
Voit tallentaa päivän huolihetken ajatukset huolipäiväkirjaan.
Teksti: Jenni Sipilä, 2023
Lähde: Suomen mielenterveys ry