Rahapelaaminen

Peliautomaatti on rahapeli.
Tältä sivulta voit lukea rahapeleistä ja saat vinkkejä oman pelaamisen hallitsemiseen.
Rahapelejä on monenlaisia
Rahapelit ovat pelejä, joita pelataan rahalla.
Rahapelejä ovat esimerkiksi
- raaputusarvat (esimerkiksi Ässä-arpa)
- kasinopelit (esimerkiksi Pokeri)
- arvontapelit (esimerkiksi Lotto ja Keno)
- vedonlyönti ja veikkauspelit (esimerkiksi Toto)
- peliautomaattien rahapelit (esimerkiksi hedelmäpeli).
Pohdi ja keskustele:
- Mitä rahapelejä sinä pelaat?
Rahapelejä voi pelata monissa paikoissa
Peliautomaatteja on kauppakeskuksissa, kioskeilla, huoltoasemilla ja baareissa.
Kioskilla voi lyödä vetoa ravien tai jalkapallo-otteluiden tuloksista. Kioskilta tai kaupasta voi ostaa myös arpoja tai pelata lottoa.
Rahapelejä voi pelata myös pelisaleissa, joissa on erilaisia rahapelejä.
Rahapelejä voi pelata myös netissä ja kännykällä.
Moniin nettipeleihin kuluu rahaa, koska pelaajan täytyy maksaa, jotta hän pääsee pelissä eteenpäin.
Pohdi ja keskustele:
- Missä sinä pelaat rahapelejä?
Pelaaminen on jännittävää
Ihmiset pelaavat rahapelejä monista syistä.
Moni pelaa, koska pelaaminen on jännää ja tuntuu hyvältä.
Jotkut pelaavat siksi, että kaveritkin pelaavat.
Moni pelaa rahan takia. Pelaaja voi toivoa, että hän voittaa pelistä rahaa ja rikastuu.
Oikeasti rahapeleissä voittaa vain harvoin. Rahapelissä voittaa yleensä sattumalta. Taito tai harjoittelu eivät auta voittamaan.
Katso SELVIS-video rahapelaamisesta:
Pohdi ja keskustele:
- Miksi Nuttis jatkoi pelaamista, vaikka hän hävisi koko ajan?
Vain aikuiset saavat pelata rahapelejä
Suomen lain mukaan kaikki rahapelaaminen on kielletty alle 18-vuotiailta.
Kielto suojelee nuoria rahapelaamisen ongelmilta.
Pelaamisesta voi tulla ongelma
Rahapelaamisesta ei yleensä ole haittaa, jos pelaaja pelaa vain vähän.
Rahapelit on kuitenkin tehty niin, että pelaajan tekee mieli pelata paljon.
Rahapelaaminen on ongelma, jos pelaaminen haittaa pelaajan muuta elämää.
Liiallisesta pelaamisesta voi olla monenlaista haittaa:
- Pelaaja voi kuluttaa paljon rahaa pelaamiseen.
- Pelaajalle voi kertyä paljon velkaa.
- Pelaamiseen voi kulua liikaa aikaa.
- Pelaaminen aiheuttaa riitoja.
Rahapelistä voi tulla myös keino, jolla pelaaja pakenee ongelmiaan.
Pelaaja voi yrittää helpottaa huonoa oloa pelaamalla. Pelaaminen ei kuitenkaan ratkaise ongelmia.
Pelaamiseen voi syntyä riippuvuus
Rahapeleihin voi syntyä riippuvuus. Riippuvuus tarkoittaa sitä, että on pakko pelata.
Pelaaja voi voittaa joskus rahaa. Voitosta tulee hyvä olo. Pelaaja yrittää saada voittoja ja hyvää oloa lisää.
Pelaaja ei pysty lopettamaan, vaikka hän huomaa, että pelaaminen aiheuttaa ongelmia.
Pelaajan voi olla vaikea pyytää apua pelaamisen lopettamiseen. Pelaaja voi hävetä ja tuntea syyllisyyttä.
Pohdi ja keskustele:
- Kuinka paljon sinä pelaat rahapelejä?
- Onko sinun helppo olla pelaamatta?
- Kuinka usein ajattelet pelaamista?
Näin hallitset pelaamistasi
Omaa pelaamista voi hallita monin tavoin.
Rajoita peliaikaa ja rahan käyttöä:
- Päätä ennalta, kuinka paljon käytät rahaa pelaamiseen.
- Älä koskaan lainaa rahaa pelaamiseen.
- Pidä mukana vain sen verran käteistä rahaa, kuin tarvitset.
Pelaa vain vähän:
- Pelaa lyhyitä aikoja kerrallaan.
- Pelaa harvoin.
- Pidä taukoja pelaamisessa.
- Aseta kännykällä tai kellolla hälytys lopettamisen merkiksi.
Tee pelaamisen sijaan muuta:
- Tee pelaamisen sijaan muita mukavia asioita.
- Päätä etukäteen, mitä teet, kun sinun tekee mieli pelata.
Pyydä läheisiltä tukea:
- Päätä, että vähennät pelaamista.
- Kerro päätöksestä läheiselle ihmiselle.
- Pyydä häntä tukemaan sinua päätöksessä.
Lopeta pelaaminen kokonaan:
- Tee pankkikorttiisi tai Veikkaus-korttiisi peliesto.
Silloin pankkikortilla tai Veikkaus-kortilla ei voi pelata rahapeliautomaatteja tai rahapelejä. - Asenna tietokoneeseen tai kännykkään esto-ohjelma, joka estää sinua pelaamasta rahapelejä.
- Vältä paikkoja, joissa on rahapelejä.
Pohdi ja keskustele:
- Miten sinä hallitset omaa pelaamistasi?
- Mitä muuta tykkäät tehdä kuin pelata?
Peliongelmaan saa apua
Jos tarvitset pelaamisen lopettamiseen apua, juttele asiasta luotettavan ihmisen kanssa. Tällainen voi olla esimerkiksi perheenjäsen, ohjaaja, opettaja tai terveydenhoitaja.
Voit myös soittaa Peluurin Auttavaan puhelimeen: 0800 100 101.
Voit soittaa arkipäivinä kello 12-18. Voit soittaa nimettömänä. Soittaminen ei maksa mitään.
Auttavasta puhelimesta saat esimerkiksi tietoa paikkakuntasi tukiryhmistä. Tukiryhmässä saat tukea ihmisiltä, joilla on myös ollut ongelmia rahapelaamisessa.
Pohdi ja keskustele:
- Tarvitsetko apua pelaamisen vähentämiseen tai lopettamiseen?
- Kenen kanssa voit jutella asiasta?
- Mistä voit pyytää apua?
Tekstin toimitus: Jenni Sipilä, 2023
Kuva: Unsplash
Teksti perustuu Tietoa rahapelaamisesta -oppaaseen ja Paljonko pelaat rahapelejä -testiin. Oppaan ja testin on tehnyt Ehkäisevä Päihdetyö EHYT ja Kehitysvammaliitto.
Tietoa rahapelaamisesta -opas (ehyt.fi)
Paljonko pelaat rahapelejä -testi (ehyt.fi)