Facebook

Facebookin logo.Facebook on netin yhteisöpalvelu. Facebookin avulla on helppo pitää yhteyttä vanhoihin tuttuihin. Sen avulla voi löytää myös uusia ystäviä.

Facebook-ystävän kanssa voi olla yhteydessä monin eri tavoin: hänen kanssaan voi esimerkiksi lähetellä viestejä tai kommentoida hänen kuviaan.

Facebookissa voi myös liittyä erilaisiin ryhmiin, pelata pelejä ja täyttää kyselyjä.

Facebookia käytetään ympäri maailmaa. Facebook on yksi maailman suurimmista yhteisöpalveluista.

Rekisteröityminen ja profiili

Jos haluat ryhtyä käyttämään Facebook-palvelua, voit rekisteröityä palveluun osoitteessa www.facebook.com.

Ennen kuin voit käyttää palvelua, sinulla täytyy olla sähköpostiosoite.

Kun rekisteröidyt palveluun, Facebook kysyy sinulta tietoja, kuten sähköpostiosoite, salasana ja syntymäaika. Samalla luot itsellesi profiilin, jossa kerrot hieman itsestäsi.

Profiiliin liitetään yleensä kuva. Voit kertoa myös harrastuksistasi. Monet jakavat paljon tietoa itsestään profiilissaan. Toiset haluavat suojella yksityisyyttään ja kertovat itsestään hyvin vähän. Voit vaikuttaa siihen, ketkä näkevät profiilisi tiedot käyttämällä Facebookin julkisuusasetuksia.

Salasana

Hyvä salasana on sellainen, jota muut eivät tiedä.

Salasana on henkilökohtainen. Se takaa, että vain sinä voit käyttää Facebook-tiliäsi. Älä anna salasanaasi muille.

Älä käytä samaa salasanaa muualla netissä.

Salasanassa ei kannata käyttää välilyöntejä.

Valitse salasana, joka on helppo muistaa, mutta muiden vaikea arvata.

Älä käytä salasanana sähköpostiosoitettasi, puhelinnumeroasi tai syntymäpäivääsi. Muiden on liian helppo arvata ne salasanoiksi.

Jos unohdat salasanan, ei hätää. Kun kirjaudut palveluun, saat neuvoja, miten salasana palautetaan.

Julkiset viestit

Voit kirjoittaa ystävillesi julkisesti viestejä, joita muut ystävät voivat kommentoida. Voit myös liittää Facebookiin linkkejä, kuvia ja videoita. Voit kertoa julkisesti ystävillesi omat kuulumisesi tekemällä tilapäivityksen.

Tilapäivitys tehdään kirjoittamalla tekstiä Facebook-sivun yläreunassa olevaan ”Mitä mietit?” -laatikkoon. Voit esimerkiksi kertoa, mitä mielessäsi liikkuu tai mitä olet päivällä tehnyt. Ystäväsi voivat kommentoida päivitystäsi.

Henkilökohtaiset viestit

Facebookissa voit lähettää ystävillesi henkilökohtaisia viestejä. Jos ystäväsi on samanaikaisesti Facebookissa, hän voi vastata heti. Tällaista keskustelua kutsutaan chatiksi. Jos ystäväsi on poissa, hän saa viestisi myöhemmin. Viestiin voi liittää mukaan esimerkiksi kuvia tai videoita.

Uutiset

Ystäviesi tilapäivitykset tulevat näkyviin listana näkymässä, jota kutsutaan uutisiksi. Voit selata uutisten tapahtumia ja kommentoida ystäviesi kirjoituksia.

Kuva-albumit

Voit luoda Facebookiin henkilökohtaisia kuva-albumeita. Albumeihin voit lisätä kuvia itsestäsi ja ystävistäsi. Muut Facebookin käyttäjät voivat kommentoida kuvia.

Muista, että sinun täytyy kysyä kuvassa olevilta ihmisiltä ja kuvaajalta lupa, jotta voit julkaista kuvan internetissä.

Kutsut ja pyynnöt

Facebookissa voi perustaa ryhmiä ja yhteisöjä, joihin voi kutsua muita Facebook-käyttäjiä.

Ryhmän voi perustaa esimerkiksi harrastuksen ympärille. Oman ryhmän voi perustaa yksittäiselle tapahtumalle. Ihmisiä voi myös kutsua kannattamaan jotain asiaa.

Teksti: Laura Kotila, Leija-lehti

Tutustu Vernerin Facebook-ryhmään (www.facebook.com).