Kysely netin käytöstä

Nuori nainen hymyilee tietokoneen takaa.Vuonna 2019 uusittiin kysely siitä, miten kehitysvammaiset ihmiset käyttävät kännyköitä, sähköpostia ja nettiä. Kyselyyn tuli 170 vastausta.

Tältä sivulta voit lukea kyselyn tuloksista.

Yhä useammalla oma kännykkä ja sähköposti

Kysely tehtiin edellisen kerran vuonna 2016. Asiat ovat muuttuneet kolmen vuoden aikana.

Yhä useammalla on nyt oma kännykkä ja sähköpostiosoite.
Mutta joka viides kyselyyn vastanneista on ilman omaa sähköpostiosoitetta.

Sähköpostiosoite olisi tärkeä, jotta voi käyttää netin eri palveluja.

Yhä useampi käyttää nettiä joka päivä. Samaan aikaan on kuitenkin edelleen kehitysvammaisia ihmisiä, jotka eivät käytä nettiä, vaikka haluaisivat.

Sosiaalisen median palveluista vastaajat käyttävät eniten Youtubea, joka on videopalvelu. Facebook-palvelua käyttää reilusti yli puolet vastaajista. Melkein yhtä suosittua on WhatsApp-viestien käyttö.

Hieman alle puolet vastaajista käyttää Instagram-kuvapalvelua. Joka kolmas käyttää Skype-puheluja.

Netistä haetaan tietoja ja pidetään yhteyttä kavereihin

Kyselyn vastaajat käyttävät nettiä tiedon hakuun ja uutisten lukemiseen.

Netissä on myös kivaa viettää aikaa yhdessä
kavereiden kanssa. Heidän kanssaan kirjoitellaan viestejä ja jutellaan videopuheluja.

Moni kuuntelee musiikkia ja katsoo videoita ja elokuvia.

Vastaajien mielestä hankalinta netin käytössä on se, että ei voi tietää, onko netistä löydetty tieto totta.

Kyselyn tekivät Verneri.net, Me Itse ry ja Leija-lehti.

Teksti: Mira Vihmo ja Jaana Teräväinen
Kuva: Jenni Sipilä