Nettisanasto
Tällä sivulla voit tutustua sanoihin, jotka liittyvät netin turvalliseen käyttöön.
Puuttuuko listasta jokin sinulle tärkeä sana? Kerro siitä meille Facebookissa (facebook.com) tai sähköpostilla: verneri(at)kvl.fi
- Blogi
- Blogisti
- Chatti
- Digi
- Hakukone
- Identiteettivarkaus
- Julkinen paikka
- Keskustelupalsta
- Kohdataan.fi
- Käyttäjätunnus
- Liitetiedosto
- Netti
- Nettiyhteys
- Messenger
- Moderaattori
- Profiili
- Profiilikuva
- Rekisteröityminen
- Salasana
- Snapchat
- Sosiaalinen media
- Sähköposti
- Tunnusluku
- Tekijänoikeus
- Verkkokauppa
- Verkkopalvelu
- Viranomainen
- Virus
- Virustorjuntaohjelma
- Ylläpitäjä
- YouTube
Blogi

Blogger on ilmainen blogialusta.
Blogi on nettisivu, jossa voit julkaista tekstiä, kuvia ja videoita.
Blogilla on yleensä jokin tietty aihe. Muut netin käyttäjät voivat seurata ja kommentoida blogia.
Blogi julkaistaan blogialustalla. Blogialustoja on ilmaisia ja maksullisia. Ilmaisia blogialustoja ovat esimerkiksi Blogger, Lily ja Uusi Suomi.
Myös Verneri.netissä julkaistaan blogeja.
Blogisti (bloggari, bloggaaja)
Blogisti, bloggari tai bloggaaja on henkilö, joka julkaisee blogia.
Chatti (chat)
Chatti tai chat on netin keskustelupalsta. Chatin keskustelu on reaaliaikaista eli teksti näkyy netissä heti. Chatissa voit kirjoittaa omalla nimellä tai nimimerkillä.
Digi (digitaalinen)
Digi on lyhenne sanasta digitaalinen. Digitaalinen on numeroihin liittyvä. Digilaitteita ovat esimeriksi televisio, tietokone, tabletti ja kännykkä.

Facebookin tunnistat tästä logosta.
Facebook on yhteisöpalvelu. Facebookissa voit julkaista esimerkiksi kuulumisia, kuvia ja videoita. Voit myös pitää yhteyttä kavereihin, liittyä erilaisiin ryhmiin, tehdä testejä ja pelata pelejä.
Hakukone
Hakukone on palvelu, jonka avulla voit etsiä netistä tietoa. Tunnetuin hakukone on Google.
Identiteettivarkaus
Identiteettivarkaus tarkoittaa toisen henkilötietojen käyttöä ilman lupaa. Henkilötietoja ovat esimerkiksi nimi, yhteystiedot ja henkilötunnus.

Instagram on somen kuvapalvelu.
Instagram on somen kuvapalvelu. Instagramissa voit esimerkiksi jakaa omia kuvia ja videoita sekä katsoa ja kommentoida toisten kuvia ja videoita.
Julkinen paikka
Julkinen paikka on kaikille avoin. Esimerkiksi netti on julkinen paikka. Muut netin käyttäjät näkevät asiat, mitä teet tai julkaiset netissä. Kerran netissä julkaistuja asioita ei saa sieltä enää pois.
Muita julkisia paikkoja ovat esimerkiksi kahvilat, ravintolat ja kirjastot.
Keskustelupalsta (foorumi)
Keskustelupalsta on nettipalvelu, jossa ihmiset voivat keskustella kirjoittamalla viestejä toisilleen.
Viestit eivät aina tule heti näkyviin. Keskustelupalstan ylläpitäjä saattaa tarkastaa viestit ennen julkaisua.
Keskusteluja voivat lukea kaikki netinkäyttäjät.
Keskustelupalstoja ovat esimerkiksi Helsingin Sanomat ja Suomi24.
Kohdataan.fi
Kohdataan on helppokäyttöinen ja turvallinen somepalvelu.
Kohdataan-somessa voit jutella samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa sekä pienissä ryhmissä että kahdestaan.
Voit viestiä
- kirjoittamalla
- kuvilla
- videoilla
- ääniviesteillä.
Kohdataan-palvelu toimii parhaiten kännykällä, mutta voit käyttää sitä myös tabletilla ja tietokoneella.
Palvelu toimii selaimessa, joten et tarvitse sen käyttöön erillistä sovellusta. Voit tallentaa oman kännykkäsi näytölle palvelun kuvakkeen, josta pääset aina helposti suoraan palveluun.
Käyttäjätunnus
Käyttäjätunnus on henkilökohtainen tunnus, jonka avulla voit kirjautua netin palveluihin.
Liitetiedosto
Liitetiedosto on tiedosto, joka lähetetään sähköpostin mukana. Liitetiedosto voi olla esimerkiksi tekstiä, kuva tai video.
Netti (internet)
Netti on lyhenne sanasta internet. Netti on kansainvälinen tietoverkko. Netissä voit esimerkiksi etsiä tietoa, lukea uutisia, katsoa kuvia ja videoita sekä keskustella.
Nettiyhteys
Nettiyhteys on liittymä, joka yhdistää tietokoneesi, älypuhelimesi tai tablettisi nettiin.
Messenger (Mese)

Messengerin tunnistat tästä logosta.
Messenger on palvelu, jossa voit lähettää viestejä ja kuvia tutuillesi. Messengerin keskustelut eivät näy muille netin käyttäjille.
Moderaattori
Moderaattori on henkilö, joka valvoo nettipalvelua. Hän seuraa, että käyttäjät noudattavat palvelun sääntöjä. Jos käyttäjä ei noudata sääntöjä, moderaattori voi sulkea hänen tunnuksensa. Jos käyttäjä rikkoo lakia, moderaattori ilmoittaa siitä poliisille.
Profiili
Profiili on palvelun käyttäjän kuvaus itsestään. Profiilissa voit julkaista oman kuvasi ja kertoa itsestäsi.
Profiilikuva
Profiilikuva on kuva, jonka voit julkaista profiilissasi. Profiilikuva voi olla kuva sinusta tai mistä vain esimerkiksi sinulle tärkeästä asiasta.
Rekisteröityminen
Rekisteröityminen tarkoittaa, että annat palvelulle henkilötietosi, jotta voit käyttää palvelua. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi sähköposti, Instagram ja keskustelupalstat.
Kun olet rekisteröitynyt, saat käyttäjätunnuksen ja voit luoda salasanan. Niillä kirjaudut palveluun.
Salasana
Salasana on henkilökohtainen tunnus, jonka tarvitset kirjautumiseen netin palveluihin. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi sähköposti, Facebook ja keskustelupalstat.
Salasanan avulla vain sinä pääset tilillesi palvelussa. Salasana suojaa tietojasi muilta.
Snapchat

Snapchatissa julkaisut näkyvät vain vähän aikaa.
Snapchat on sosiaalisen median palvelu, jossa voit jakaa viestejä, kuvia ja videoita. Ne näkyvät palvelussa vain vähän aikaa. Julkaisut voi silti tallentaa vaikkapa omaan puhelimeen ja jakaa eteenpäin muille.
Sosiaalinen media (some)
Sosiaalinen media eli some tarkoittaa netin palveluita, joissa käyttäjät luovat itse sisältöjä.
Somen palveluita ovat esimerkiksi Instagram, Facebook ja YouTube. Somen käyttäjät julkaisevat tekstejä, kuvia ja videoita omilla somekanavillaan.
Sähköposti
Sähköposti on sähköinen viesti. Voit kirjoittaa ja lukea sähköposteja tietokoneella, tabletilla ja kännykällä. Sähköpostiohjelmia ovat esimerkiksi G-mail ja Outlook.
Tunnusluku
Tunnusluku on numerosarja, jonka tarvitset, kun kirjaudut verkkopankkiin tai maksat pankkikortilla. Tunnusluku on henkilökohtainen, älä anna sitä muille.
Tekijänoikeus
Tekijänoikeus on sopimus, joka suojaa teoksen tekijän oikeuksia. Teos voi olla esimerkiksi valokuva tai kirja. Tekijä saa päättää, kuka ja miten teosta saa käyttää. Esimerkiksi valokuvaa ei saa julkaista tai jakaa netissä ilman kuvaajan lupaa.
Verkkokauppa
Verkkokauppa on kauppa netissä. Verkkokaupasta voit ostaa esimerkiksi vaatteita, kirjoja ja matkalippuja.
Voit tehdä ostokset omalla tietokoneellasi tai älypuhelimella. Maksat ostokset luottokortilla, verkkopankissa tai silloin, kun haet ostokset postista.
Verkkokaupat ovat aina auki.
Verkkopalvelu
Verkkopalvelu on netissä oleva palvelu tai sivusto. Verkkopalveluita ovat esimerkiksi verkkokaupat ja verkkopankit. Myös Verneri.net on verkkopalvelu.
Verkkopankki
Verkkopankki on pankkipalvelu, joka on netissä. Verkkopankissa voit hoitaa pankkiasioitasi. Voit esimerkiksi maksaa laskuja ja tarkistaa tilitietosi.
Voit käyttää verkkopankkia tietokoneella tai älypuhelimella.
Virus
Virus on haitallinen tietokoneohjelma, jonka joku on tehnyt tahallaan. Virukset tuhoavat esimerkiksi tiedostoja ja käyttöjärjestelmiä.
Virukset leviävät netissä ja sähköpostin liitteinä.
Viruksilta voi suojautua torjuntaohjelmilla.
Viranomainen
Viranomainen on henkilö, joka työskentelee esimerkiksi poliisissa, Kelassa tai sosiaalitoimistossa. Viranomaisia ovat esimerkiksi poliisi ja sosiaalityöntekijä.
Virustorjuntaohjelma
Virustorjuntaohjelma estää viruksen pääsyn tietokoneellesi.
Ohjelmia on maksullisia ja maksuttomia. Tunnettuja virustorjuntaohjelmia on F-Secure, Norton ja Avast.

WhatsAppissa voit keskustella myös ryhmissä.
WhatsApp on viestipalvelu, jossa voit lähettää viestejä ja tiedostoja kavereillesi.
WhatsApissa voi keskustella myös ryhmissä. Viestit ovat salattuja, vain keskustelun osallistujat näkevät ne. Sisällöt on kuitenkin helppo jakaa muille tai nettiin.
WhatsAppissa voit soittaa myös puheluita ja videopuheluita.
WhatsAppin puhelut ja viestit ovat ilmaisia. WhatsApp käyttää puheluihin ja viesteihin puhelimesi nettiyhteyttä. WhatsAppin puhelut ja viestit eivät siis kuluta nettiliittymäsi puheaikaa tai viestejä.
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä vastaa nettipalvelun sisällöstä. Ylläpitäjä esimerkiksi valvoo, että palvelun käyttäjät noudattavat sääntöjä.
YouTube
YouTube on netin videopalvelu. Voit julkaista YouTubessa omia videoita sekä katsoa ja kommentoida muiden videoita.
Teksti: Jenni Sipilä, 2020
Lähde: Petri Ilmonen ja Sirpa Ahde: Turvallisesti netissä, Opike, 2016