Sähköposti
Sähköposti on kätevä tapa lähettää viestejä ystäville tai esimerkiksi viranomaisille. Aina ei tarvitse lähettää perinteistä kirjettä, soittaa puhelimella tai mennä itse paikan päälle. Sähköposti tavoittaa vastaanottajan nopeasti, yhdellä napin painalluksella.
Sähköpostin käyttöä varten tarvitset tietokoneen, internet-yhteyden ja oman sähköpostitilin. Sähköpostitilin luominen on ilmaista, ja tietokoneen ei tarvitse olla oma. Sähköpostin lähettäminen ei maksa mitään. Kun käytät internetin palveluja, kuten sähköpostia, tarvitset henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen ja salasanan.
Sähköposti on päivittäinen rutiini
Turkulainen Malla Jokinen lukee sähköpostinsa lähes päivittäin.

Malla Jokinen lukee sähköpostinsa kännykästä. Kuva: Mari Männistö
– Minulla on internet-yhteys myös puhelimessa. Pystyn lukemaan sähköpostini sekä tietokoneelta että kännykästä, hän valaisee.
Mallan mielestä sähköpostin käyttö on tärkeä taito. Hänen mielestään jokaisen kannattaa opetella käyttämään sähköpostia.
– Sähköposti helpottaa elämää. Sen avulla voi helposti pitää yhteyttä tuttaviin ja kertoa kuulumiset. Sähköpostiini saan myös tietoa minulle tärkeistä asioista, Malla Jokinen kertoo.
Malla saa esimerkiksi tietoa Turun kaupungin kulttuuritapahtumista suoraan omaan sähköpostiinsa. Hän on myös lähettänyt palautetta Turun kaupungille sähköpostin välityksellä.
– Palautteen antaminen oli helppoa. Täytyy vain tietää tarkasti sähköpostiosoite, johon palaute lähetetään.
Sähköpostiosoitteen tunnistaa @-merkistä. Sähköpostiosoitteen jokainen merkki pitää kirjoittaa oikein, jotta viesti tulee perille.
Apua kurssilta
Malla Jokinen oppi sähköpostin käytön Selko-e:n järjestämällä verkkotoimittajakurssilla.
– Aluksi sähköpostin käyttäminen oli hankalaa ja jouduin käyttämään lunttilappuja. Erityisesti sähköpostiin kirjautuminen tuntui vaikealta, Malla Jokinen selvittää.
Kurssin ohjaajat avustivat sähköpostin käytössä, ja nyt Malla pitää sähköpostin käyttöä erittäin helppona.
– Alussa kannattaa kysyä apua, sen jälkeen homma sujuu, hän ohjeistaa.
Kuvien lähettäminen on vaivatonta
Malla Jokisen mielestä sähköposti on kätevä erityisesti silloin, kun tuttaville haluaa lähettää viestin liitteenä kuvia. Mallalla on oma digikamera ja hän on opetellut pienentämään kuvan kokoa kuvankäsittelyohjelmalla. Monet sähköpostit menevät tukkoon, jos kuvat ovat kooltaan liian suuria.
– Olen siirtynyt käyttämään gmail-sähköpostia. Siinä on paljon tilaa kuville ja viesteille, hän vinkkaa.
Tunnista vaarat
Sähköpostissa on omat vaaransa, kuten aina tietokoneen käytössä. Tuntemattomat voivat yrittää häiritä sähköpostin käyttöä roskaposteilla ja virusviesteillä. Roskapostilla tarkoitetaan mainospostia, jota lähetetään sähköpostiin ilman lupaa. Postin liitteenä voi joskus olla tietokonetta vahingoittavia viruksia.
– Minullekin on tullut joskus roskapostia. Postia ei kannata avata, jos viestissä on ulkomaankielistä tekstiä ja lähettäjä on tuntematon, Malla ohjeistaa.
Malla Jokinen muistuttaa, että tietokoneen käytössä tulee käyttää tervettä järkeä. Vastuullisella toiminnalla voi estää erilaiset vahingot.
Teksti: Laura Kotila, Leija-lehti