Salasana ja käyttäjätunnus

Netin palvelujen turvalliseen käyttöön tarvitaan usein käyttäjätunnus ja salasana. Tarvitset käyttäjätunnuksen ja salasanan esimerkiksi sähköpostiin.

Käyttäjätunnus on nimi, josta muut ihmiset tunnistavat sinut ja kirjoittamasi viestit. Käyttäjätunnuksen avulla myös käyttämäsi palvelu tunnistaa sinut ja tietää, mitkä viestit ja tiedostot kuuluvat sinulle.

Salasana on avain, jonka avulla sinä pääset käyttämään tunnustasi. Salasana on henkilökohtainen. Kerro salasanasi tarvittaessa ainoastaan lähi-ihmisille, joihin luotat. Omia salasanoja ei saa koskaan lähettää sähköpostilla kenellekään.

Ilman käyttäjätunnusta tai salasanaa et pääse lukemaan tai kirjoittamaan sähköpostiasi. Pidä siis tunnuksistasi ja salasanoistasi hyvää huolta.

Salasana on salainen ja käyttäjätunnus on julkinen

Käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi voit kertoa muille. Kun ystäväsi tietävät sähköpostiosoitteesi, he osaavat lähettää sinulle postia. Käyttäjätunnus näkyy muille käyttäjille joko kokonaan tai esimerkiksi sähköpostiosoitteen alkuosana. Sähköpostissa käyttäjätunnus ja sähköpostiosoite ovat usein samoja.

Käyttäjätunnusta kannattaa miettiä hetken. On hyvä, että ihmiset tunnistavat sinut jo tunnuksesta. Etunimi, sukunimi tai lempinimi ovat hyviä käyttäjätunnuksen osia.

Hyvä salasana on sellainen, jonka muistat itse helposti, mutta jota muut eivät arvaa. Älä käytä salasanassa omaa etunimeäsi tai sukunimeäsi.

Käyttäjätunnus ja salasana eivät myöskään saa olla samoja. Salasana kannattaa aina silloin tällöin vaihtaa.

Kirjoittaja: Veijo Nikkanen, Leija-lehti