Salasana ja käyttäjätunnus
Internetin palvelujen turvalliseen käyttöön tarvitaan käyttäjätunnus ja salasana. Palveluita, joihin tarvitset käyttäjätunnuksen ja salasanan, ovat esimerkiksi sähköposti ja keskustelualue.
Käyttäjätunnus on nimi, josta muut ihmiset tunnistavat sinut ja kirjoittamasi viestit. Käyttäjätunnuksen avulla myös käyttämäsi palvelu tunnistaa sinut ja tietää, mitkä viestit ja tiedostot kuuluvat sinulle.
Salasana on avain, jonka avulla sinä pääset käyttämään tunnustasi. Salasana on henkilökohtainen. Kerro salasanasi tarvittaessa ainoastaan lähi-ihmisille, joihin luotat. Omia salasanoja ei saa koskaan lähettää sähköpostilla.
Ilman käyttäjätunnusta tai salasanaa et pääse lukemaan tai kirjoittamaan sähköpostiasi. Pidä siis tunnuksistasi ja salasanoistasi hyvää huolta.
Kun lopetat sähköpostin tai keskustelun käytön, muista myös kirjautua ulos eli sulkea palvelu.
Salasana on salainen ja käyttäjätunnus on julkinen
Käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi voit kertoa muille. Kun ystäväsi tietävät sähköpostiosoitteesi, he osaavat lähettää sinulle postia. Käyttäjätunnus näkyy muille käyttäjille joko kokonaan tai esimerkiksi sähköpostiosoitteen alkuosana. Sähköpostissa käyttäjätunnus ja sähköpostiosoite ovat usein samoja.
Käyttäjätunnusta kannattaa miettiä hetken. On hyvä, että ihmiset tunnistavat sinut jo tunnuksesta. Etunimi, sukunimi tai lempinimi ovat hyviä käyttäjätunnuksen osia.
Hyvä salasana on sellainen, jonka muistat itse helposti, mutta jota muut eivät arvaa. Älä käytä salasanassa omaa etunimeäsi tai sukunimeäsi. Myös lähi-ihmistesi tai lemmikkiesi nimet ovat liian helppoja päätellä.
Käyttäjätunnus ja salasana eivät myöskään saa olla samoja. Salasana kannattaa aina silloin tällöin vaihtaa.
Kirjoittaja: Veijo Nikkanen, Leija-lehti