Sanasto osallisuudesta

Tältä sivulta voit lukea, mitä osallisuus ja osallisuuteen liittyvät sanat tarkoittavat.

Sanat ovat sivulla aakkosjärjestyksessä.

Sanat on selitetty yhdessä Savaksen Osalliseksi-hankkeen kanssa.

Puuttuuko sivulta joku osallisuuteen liittyvä sana? Lähetä se meille sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi. Lisäämme selityksen tälle sivulle.

Osallisuus

Osallisuus tarkoittaa osallistumista yhteiskunnan toimintaan yhdessä muiden kanssa.

Osallisuuden kokemus

Tunnet että se mitä teet on tärkeää. Sinulla on mahdollisuus toimia ja vaikuttaa asioihin

Osallistua

olet mukana päättämässä yhteisistä tai omista asioista

Luottamus, luottaa

Teen ne asiat, jotka olen luvannut tehdä. Ihmiset luottavat minuun, kun pidän lupaukseni. Luottamus on molemminpuolinen tunne.

Lähipalvelu

Lähipalvelut ovat palveluita, jotka ovat lähellä kotiasi.  Lähipalveluita ovat esimerkiksi kaupat, terveyskeskus ja julkinen liikenne.

Lähiympäristö

Lähiympäristö tarkoitta aluetta, jossa liikut joka päivä.

Lähiyhteisö

Lähiyhteisö tarkoittaa aluetta, jossa asut ja liikut päivittäin. Se tarkoittaa myös ihmisiä, jotka asuvat lähelläsi.

Tavoite

Tavoite on sinulle tärkeä asia, jonka haluat tehdä, oppia tai saavuttaa.

Vaikuttaa, vaikuttaminen

Vaikuttaminen tarkoittaa sitä, että voit tehdä valintoja ja päätöksiä omasta elämästäsi.

omaan elämääni liittyen sekä kertoa mielipiteitäni ja toiveitani asioista.

Yhteiskunta

Yhteiskunta tarkoittaa tiettyä maantieteellistä aluetta, joka voi olla itsenäinen valtio, kuten Suomi. Yhteiskunnassa elää ihmisiä ja siellä toimii erilaisia yhteisöjä, jotka ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Yhteiskunnalla on tietyt säännöt ja tavoitteet, joiden mukaan se toimii. Suomalaisessa yhteiskunnassa palvelut maksetaan verovaroilla.

Julkaisija: Vammaisten maahanmuuttajien tukikeskus Hilma Vammaisfoorumi ry

Esteettömyys, esteetön

Esteettömyys tarkoittaa sitä, että tuotteet, palvelut ja ympäristö toimivat helposti. Myös vammaisten henkilöiden on mahdollista käyttää niitä. Tila on esteetön, kun sinne pääsee helposti esimerkiksi pyörätuolilla.

Itsemääräämisoikeus

Itsemääräämisoikeus tarkoittaa, että ihmisellä on oikeus määrätä omasta elämästään ja tehdä omia valintoja. Itsenäisyys tarkoittaa sitä, että ihminen ei ole riippuvainen muista ihmisistä. Ihminen voi tehdä päätöksiä itsenäisesti.

Saavutettavuus

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että tuotetta tai palvelua on helppo käyttää ja se on yhdenvertainen kaikille käyttäjille. Esimerkiksi selkokieliset internetsivut ovat helpot lukea ja käyttää.

Teksti: Jenni Sipilä ja Hanna Elfvik, 2023

Lähteet:

  • Vammaisten maahanmuuttajien tukikeskus Hilma Vammaisfoorumi ry