Tietokoneen tietoturva
Näillä ohjeilla voit parantaa tietokoneesi ja tietojesi turvallisuutta:
- Varmuuskopioi tietosi talteen säännöllisesti.
- Klikkaa vain linkkiä, jonka tarkoituksen tiedät.
- Jos saat vieraskielisen sähköpostin tuntemattomasta osoitteesta, poista se. Älä myöskään klikkaa viestissä olevia linkkejä.
- Älä avaa sähköpostin liitetiedostoja, jos et tiedä niiden sisältöä.
- Älä lähetä turhia liitetiedostoja.
- Hanki tietokoneeseen virustorjuntaohjelma.
- Tarkista, että virustorjuntaohjelmassa on automaattinen päivitys käytössä. Silloin ohjelma hoitaa itse päivityksen aina, kun avaat nettiyhteyden.
- Päivitä tietokoneesi käyttöjärjestelmä säännöllisesti.
- Asenna tietokoneeseen palomuuriohjelma. Palomuuriohjelma tai -laite suojaa tietokoneesi netin kautta tulevilta hyökkäyksiltä.
- Säädä tietoturva-asetukset kuntoon! Säädettäviä tietoturvaominaisuuksia löytyy käyttöjärjestelmästä, selaimesta, virustorjuntaohjelmasta, palomuurista ja sähköpostiohjelmasta.
- Älä hätäänny! Jos et tiedä, mitä pitää tehdä, kysy neuvoa kaverilta tai liikkeestä, josta hankit tietokoneesi.
Teksti: Veijo Nikkanen, Leija-lehti