Tietokoneen tietoturva

Näillä ohjeilla voit parantaa tietokoneesi ja tietojesi turvallisuutta:

  • Varmuuskopioi tietosi talteen säännöllisesti.
  • Klikkaa vain linkkiä, jonka tarkoituksen tiedät.
  • Jos saat vieraskielisen sähköpostin tuntemattomasta osoitteesta, poista se. Älä myöskään klikkaa viestissä olevia linkkejä.
  • Älä avaa sähköpostin liitetiedostoja, jos et tiedä niiden sisältöä.
  • Älä lähetä turhia liitetiedostoja.
  • Hanki tietokoneeseen virustorjuntaohjelma.
  • Tarkista, että virustorjuntaohjelmassa on automaattinen päivitys käytössä. Silloin ohjelma hoitaa itse päivityksen aina, kun avaat nettiyhteyden.
  • Päivitä tietokoneesi käyttöjärjestelmä säännöllisesti.
  • Asenna tietokoneeseen palomuuriohjelma. Palomuuriohjelma tai -laite suojaa tietokoneesi netin kautta tulevilta hyökkäyksiltä.
  • Säädä tietoturva-asetukset kuntoon! Säädettäviä tietoturvaominaisuuksia löytyy käyttöjärjestelmästä, selaimesta, virustorjuntaohjelmasta, palomuurista ja sähköpostiohjelmasta.
  • Älä hätäänny! Jos et tiedä, mitä pitää tehdä, kysy neuvoa kaverilta tai liikkeestä, josta hankit tietokoneesi.

Teksti: Veijo Nikkanen, Leija-lehti