Turvallisesti netissä
Tällä sivulla on vinkkejä netin ja somen turvalliseen käyttöön.
- Noudata sääntöjä ja lakeja
- Ole ystävällinen ja kohtelias
- Kerro uhkailusta ja vihapuheesta
- Suojele henkilötietojasi
- Tunnista luotettavat ihmiset
- Tunnista nettihuijaus
- Tee turvalliset salasanat
- Julkaise kuvia harkiten
- Suojaa seksuaalisuuttasi myös netissä
- Kerro luotettavalle ihmiselle
- Opetelkaa yhdessä
Noudata sääntöjä ja lakeja
Netissä on samat säännöt kuin muuallakin elämässä. Ne suojaavat netinkäyttäjiä.
Nettiä valvovat palveluiden ylläpitäjät ja poliisi.
Jos rikot nettipalvelun sääntöjä, voit menettää oikeuden käyttää palvelua.
Jos rikot netissä lakia, voit saada rangaistuksen. Rangaistus voi olla esimerkiksi puhuttelu tai sakko.
Netissä tapahtuvia rikoksia ovat esimerkiksi
- uhkailu ja vihapuhe
- henkilötietojen varastaminen
- petokset
- seksuaalirikokset.
Kuka tahansa voi joutua nettirikoksen uhriksi. Se ei ole koskaan uhrin vika. Tärkeintä on kertoa asiasta luotettavalle ihmiselle ja poliisille.
Pohdi: Kenelle kerrot, jos kohtaat netissä jotain huolestuttavaa?
Ole ystävällinen ja kohtelias
Kiusaaminen ja ikävät kommentit tuntuvat pahalta myös netissä. Ole siis ystävällinen ja kohtelias.
Kirjoita netissä vain sellaista, minkä voit sanoa myös kasvotusten.
Kiusaamista voi olla esimerkiksi
- nimittely ja haukkuminen
- valheiden levittäminen
- asiattomien videoiden ja kuvien jakaminen
- toisena ihmisenä esiintyminen.
Netissä kiusaaminen on pysyvää. Kerran netissä julkaistuja asioita ei saa sieltä enää pois.
Netissä kiusaaminen on myös julkista. Netissä asiat ovat usein kaikkien näkyvillä ja leviävät helposti.
Netissä kiusaaminen voi olla myös rikos.
Kerro uhkailusta ja vihapuheesta
Netissäkään ei saa loukata tai uhkailla.
Viharikos tarkoittaa rikosta, joka johtuu ennakkoluuloista tai vihamielisyydestä ihmisryhmää kohtaan.
Ennakkoluulot ja vihamielisyys voivat liittyä
- vammaisuuteen
- ihonväriin
- seksuaaliseen suuntautumiseen
- kansalaisuuteen.
Viharikos voi olla esimerkiksi vihapuhetta, loukkaamista tai uhkailua.
Pohdi: Oletko sinä kohdannut vihapuhetta?
Suojele henkilötietojasi
Netissä ei saa esiintyä toisena henkilönä tai käyttää toisen henkilötietoja ilman lupaa.
Henkilötietoja ovat esimerkiksi
- nimi
- yhteystiedot
- syntymäaika
- henkilötunnus.
Toisen henkilötietojen käyttäminen voi olla identiteettivarkaus eli rikos.
Henkilötietoja saatetaan käyttää väärin esimerkiksi
- kiusaamiseen
- lainan ottamiseen
- tavaran ostamiseen netissä.
Kerro henkilötietosi vain luotettaville ihmisille ja verkkopalveluille.
Tunnista luotettavat ihmiset
Joissain netin palveluissa ihmiset pyytävät toisiaan kavereiksi. Sinä itse päätät, kenen pyynnöt hyväksyt. Voit myös itse poistaa kavereita.
Yleensä kaverit näkevät asiat, jotka julkaiset netin palveluissa. Netin palveluissa on myös huijareita. Harkitse siksi tarkkaan, kenet hyväksyt kaveriksi.
Jos tuntematon ihminen lähettää sinulle kaveripyynnön, harkitse asiaa rauhassa. Voit esimerkiksi ensin selvittää, onko teillä yhteisiä kavereita. Voit myös kysyä, miksi hän haluaa ryhtyä kaveriksesi.
Jos kaveripyyntö tai kaverin käytös epäilyttää sinua, pyydä apua luotettavalta ihmiseltä.
Pohdi: Miten tunnistat luotettavat ihmiset netissä?
Tunnista nettihuijaus
Netissä yritetään huijata rahaa monin tavoin. Huijauksilta voi kuitenkin suojautua.
Nettihuijauksia voivat olla esimerkiksi
- pyynnöt lähettää rahaa
- pyynnöt lähettää henkilökohtaisia tietoja
- pyyntö avata linkki tai liitetiedosto
- valheelliset myynti-ilmoitukset
- väärennetyt verkkokaupat.
Älä koskaan lähetä rahaa henkilölle, jota et ole tavannut.
Älä lähetä sähköpostilla
- henkilötunnusta
- salasanoja
- pankki- tai luottokortin tietoja
- pankkitunnuksia.
Pankit, viranomaiset tai muut luotettavat tahot eivät koskaan pyydä sähköpostilla henkilökohtaisia tietoja.
Käytä vain tunnettujen yritysten verkkokauppoja.
Pohdi: Millaisia tietoja ei kannata jakaa netissä?
Tee turvalliset salasanat
Hyvä salasana suojaa sinua ja tietojasi.
Hyvä salasana on sinun helppo muistaa, mutta muiden vaikea arvata.
Hyvä salasana sisältää
- isoja ja pieniä kirjaimia
- numeroita
- erikoismerkkejä, kuten !?€%.
Älä anna salasanaasi muille. Viranomaiset tai muut luotettavat tahot eivät pyydä salasanaasi sähköpostilla.
Älä käytä samaa salasanaa eri palveluissa.
Vaihda salasana riittävän usein.
Jos unohdat salasanan, ei hätää. Kun kirjaudut palveluun, saat neuvoja, miten salasana palautetaan.
Pohdi: Millainen on hyvä salasana?
Julkaise kuvia harkiten
Netissä on mukava katsella ja julkaista kuvia.
Kun julkaiset nettiin kuvan, se on siellä pysyvästi. Lataa nettiin vain sellaisia kuvia, jotka kuka tahansa saa nähdä.
Julkaise nettiin vain kuvia, joiden julkaisemiseen sinulla on lupa. Toisen ottamaa kuvaa ei saa julkaista ilman hänen lupaansa.
Toisesta ihmisestä ei myöskään saa jakaa kuvia nettiin ilman lupaa. Jos haluat julkaista kuvan kaveristasi, kysy häneltä ensin lupa.
Jos joku on julkaissut sinun kuvasi ilman lupaa, voit pyytää häntä poistamaan kuvan. Jos hän ei poista kuvaasi, ota yhteys sivuston ylläpitäjään.
Pohdi: Millaisia kuvia netissä kannattaa julkaista?
Suojaa seksuaalisuuttasi myös netissä
Netissä on hyviä mahdollisuuksia tutustua ihmisiin. Netissä voi kuitenkin joutua myös seksuaalisen painostuksen tai rikoksen uhriksi.
Netissä kohtaamasi ihminen ei välttämättä ole se, joka väittää olevansa. Netissä on helppo valehdella esimerkiksi nimi, ikä ja sukupuoli. Myös valokuva voi olla väärä.
Joskus nettituttu voi yrittää painostaa seksuaalisiin tekoihin.
Seksuaalisia tekoja ovat esimerkiksi
- alastonkuvien lähettäminen
- alasti esiintyminen nettikameran kautta
- seksiin liittyvien viestien, kuvien tai videoiden lähettäminen.
Sinulla on oikeus päättää seksuaalisuuteesi liittyvistä asioista myös netissä.
Jos harkitset uuden nettitutun tapaamista, soitelkaa ensin puhelimella.
Ennen tapaamista voitte myös miettiä, onko teillä yhteisiä tuttuja. Yhteiset tutut ovat hyvä tapa varmistaa toisen henkilöllisyys.
Jos nettituttu ehdottaa tapaamista salaisesti, älä suostu.
Jos päätät tavata uuden nettitutun:
- kerro tapaamisesta etukäteen luotettavalle ihmisille
- sovi tapaaminen julkiselle paikalle, kuten kahvilaan
- ota ensimmäiseen tapaamiseen mukaan luotettava henkilö
- poistu paikalta heti, jos tapaamasi henkilö tai tilanne epäilyttää sinua.
Kerro luotettavalle ihmiselle
Jos kohtaat netissä jotain kiellettyä tai epämiellyttävää, kerro siitä luotettavalle ihmiselle. On tärkeää, ettet jää asian kanssa yksin.
Jos joudut rikoksen uhriksi, ota yhteyttä poliisin.
Pääset poliisin sivuille tästä linkistä
Opetelkaa yhdessä
Netin käyttöä kannattaa opetella yhdessä vaikkapa kaverin, ohjaajan tai tukihenkilön kanssa.
Esimerkiksi Aspasta voit hakea itsellesi digikaveria. Digikaverin kanssa voit tutustua digilaitteiden käyttöön. Saat digikaverin, jos käytät asumisen palveluita.
Lue lisää digikaverista Aspan sivuilta (www.aspa.fi)
Teksti: Jenni Sipilä, 2020
Kuvat: Istock
Lähteet ja lisätietoa selkokielellä:
- Sähköisen vuorovaikutuksen opas (tukiliitto.fi)
- Vinkkejä netin käyttöön (tukiliitto.fi)
- Seksuaalinen turvallisuus netissä (seteke.fi)
- Papunet: Mikä on rikos ja mitä siitä seuraa (papunet.net)
- Oikeusministeriö: Mikä on viharikos? (yhdenvertaisuus.fi)
- Jos joudut rikoksen uhriksi (oikeus.fi)