Onko minulla oikeus kieltäytyä työtoiminnasta?

Miksi kehitysvammaiset joutuvat maksamaan työkeskuksen aterialaskusta 6,50 euroa ja työkeskus maksaa päivältä 2-5 euroa?

Onko minulla oikeus kieltäytyä menemästä työkeskustyöhön, kun en koe tuollaista työtä mielekkäänä? Minusta tuo on kehitysvammaisten hyväksikäyttöä ja ilmaistyötä eli orjatyötä.

Vastaus:

Kehitysvammaisille järjestettävä työtoiminta ei ole työtä, se on sosiaalipalvelu. Työtoiminnasta ei siis makseta palkkaa vaan työosuusrahaa. Työosuusraha on yleensä noin 5 euroa päivässä.

Työtoiminnassa käyvä ihminen maksaa ateriamaksun. Usein maksu on samansuuruinen kuin työosuusraha.

Työtoiminta on vapaaehtoinen palvelu. Siihen ei siis ole pakko osallistua.

Jos haluat luopua työtoimintapalvelusta, ota yhteys omaan sosiaalityöntekijään tai palveluohjaajaan.

Miettikää yhdessä, mitä vaihtoehtoja sinulla on. Voisitko esimerkiksi saada tukea palkkatyöhön työllistymiseen työhönvalmentajalta?