Tietoa edunvalvonnasta

Voit tarvita edunvalvojan, jos sinun on vaikea hoitaa itse raha-asioitasi.

Edunvalvoja auttaa hoitamaan raha-asioita ja omaisuutta. Edunvalvojan tehtävä on valvoa, että rahasi riittävät perustarpeisiin, kuten asuntoon, ruokaan ja lääkkeisiin.

Henkilöä, jolla on edunvalvoja, sanotaan päämieheksi.

Joskus puhutaan laajennetusta edunvalvonnasta. Se tarkoittaa, että edunvalvoja hoitaa myös muita kuin raha-asioita. Edunvalvoja voi esimerkiksi hoitaa muuttoon liittyviä asioita.

Yksi vaihtoehto on hakea edunvalvoja vain yhtä asiaa varten. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi se, kun henkilö saa perintöä.

Kaikilla kehitysvammaisilla henkilöillä ei ole edunvalvojaa.

Rahat on tarkoitettu päämiehen hyväksi

Henkilöä, jolla on edunvalvoja, sanotaan päämieheksi.

Lain mukaan päämiehen kuuluu saada kohtuullisesti käyttövaroja eli rahaa käytettäväksi. Päämiehen varat on tarkoitettu hänen hyväkseen ja hänen elämänlaatunsa parantamiseksi. Jos henkilöllä siis on varaa, hän voi käyttää rahojaan vaikka lomamatkaan.

Jos saat mielestäsi liian vähän käyttövaroja, ota yhteyttä edunvalvojaasi ja kerro asiasta hänelle.

Raha-asioissa edunvalvojan pitää ottaa huomioon päämiehen tarpeet ja toiveet. Edunvalvoja ei päätä päämiehen henkilökohtaisista asioista, kuten harrastuksista.

Usein edunvalvojana toimii oma vanhempi tai sukulainen. Edunvalvojaksi voidaan määrätä myös yleinen edunvalvoja. Joskus on mahdollista vaihtaa edunvalvoja.

Teksti: Laura Kotila ja Jaana Teräväinen

Juttu on julkaistu Leijassa 2/2014

Juttua varten on haastateltu Tukiliiton lakimiestä Tanja Salismaa.