Vammaisuuden syyt

Moni asia voi aiheuttaa kehitysvamman.
Ihmisellä voi olla kehitysvamma syntyessään. Lapsi voi vammautua myös synnytyksen aikana. Lisäksi lapsuuden sairaus tai tapaturma voi aiheuttaa kehitysvamman.
Aina syytä ei tiedetä.
Vamma voi olla perinnöllinen
Perintötekijät vaikuttavat siihen, millainen ihmisestä tulee. Häiriö perintötekijöissä voi aiheuttaa kehitysvamman.
Perintötekijät ovat ihmisen kromosomeissa. Kehitysvamma voi johtua esimerkiksi siitä, että kromosomeja on liikaa tai liian vähän.
Esimerkiksi Downin syndrooma johtuu siitä, että lapsella on yksi ylimääräinen kromosomi.
Vamma voi syntyä raskauden aikana
Lapsen vamma voi syntyä myös raskauden aikana eli silloin, kun äiti odottaa lasta.
Kun lapsi on äidin kohdussa, sitä kutsutaan sikiöksi. Sikiö voi vammautua esimerkiksi siksi, että se ei saa tarpeeksi happea.
Myös äidin sairastuminen tai äidin käyttämät lääkkeet voivat aiheuttaa vamman.
Lapsi voi vammautua synnytyksessä
Lapsi voi vammautua myös synnytyksen aikana.
Lapsi voi vammautua esimerkiksi siksi, ettei hän saa synnytyksessä tarpeeksi happea. Hapen puute voi johtua esimerkiksi siitä, että synnytys kestää liian kauan.
Lapsi voi syntyä myös liian aikaisin eli keskosena.
Lapsuuden sairaus voi aiheuttaa vamman
Kehitysvamma voi syntyä myös lapsuudessa. Esimerkiksi lapsuuden sairaudet tai tapaturmat voivat aiheuttaa kehitysvamman.
Teksti: Outi Raunetvuo ja Jenni Sipilä, 2022