Vammaisuuden syyt
- Häiriöt hedelmöityksessä eli perintötekijöiden häiriöt
- Häiriöt odotusaikana
- Häiriöt synnytyksessä
- Häiriöt lapsuusiässä
- Tuntemattomat syyt
Vammojen syitä on tuhansia. Vammaisuuden syyt voidaan luokitella seuraavasti:
Häiriöt hedelmöityksessä eli perintötekijöiden häiriöt
Ihmisen kehitys alkaa hedelmöityksessä. Silloin miehen siittiö yhtyy naisen munasoluun. Jo tässä vaiheessa voi sattua häiriö, joka aiheuttaa vammaisuutta.
Siittiössä ja munasolussa on kromosomeja. Kummassakin on 23 kromosomia. Kun siittiö ja munasolu yhtyvät, hedelmöittyneeseen soluun tulee 23 + 23 = 46 kromosomia. Lapsen soluissa on siis 46 kromosomia. Joskus lapsella on yksi kromosomi liikaa. Silloin voi tulla kehitysvamma.
Esimerkiksi kromosomiparissa 21 on yksi kromosomi liikaa. Silloin tulee tila, jota kutsutaan Downin oireyhtymäksi.
Kromosomi voi myös puuttua. Silloinkin voi tulla kehitysvamma.
Kromosomeissa on perintötekijöitä. Ne määräävät, millainen ihmisestä tulee. Perintötekijöitä on hyvin paljon, ehkä noin 100 000. Joskus on vikaa jossakin niistä. Tällainenkin vika voi aiheuttaa kehitysvammaisuutta.
Häiriöt odotusaikana
Lapsi voi vammautua silloin, kun hän on sikiönä äidin vatsassa, kohdussa.
Silmät, korvat, aivot ja sydän kehittyvät sikiökaudella lähes valmiiksi. Kehitys on vilkkainta raskauden alkupuolella. Tänä aikana nämä elimet voivat vammautua. Äidin sairastama tauti, kuten vihurirokko voi olla syynä vammautumiseen. Röntgensäteily, eräät lääkkeet ja myrkyt voivat myös olla syynä elinten vammautumiselle odotusaikana.
Happi on sikiölle tärkeä aine. Sikiö saa happea istukan ja napanuoran kautta. Happi tulee äidistä veren mukana. Jos hapen saanti häiriintyy, aivoihin voi tulla vaurio. Näin voi käydä, jos esimerkiksi napanuora joutuu puristuksiin. Näin voi käydä myös, jos istukka ei toimi kunnolla.
Moni muukin asia voi häiritä istukan toimintaa. Se ei ole äidin syytä. Se ei ole myöskään lapsen syytä. Vammaisuus ei ole kenenkään syytä.
Häiriöt synnytyksessä
Synnytykseen liittyy vaaroja. Äidin lantio voi olla ahdas. Lapsi ei mahdu kunnolla tulemaan ulos. Synnytys kestää silloin kauan. Voi tulla hapen puute. Lapsen pää voi myös joutua puristuksiin. Lapsen aivoihin voi silloin vuotaa verta.
Myös napanuora voi joutua puristuksiin, kun lapsi syntyy. Silloinkin voi tulla hapen puute.
Lapsi voi syntyä myös liian aikaisin, keskosena.
Silloin hänen keuhkonsa eivät ehkä ole valmiit. Hengitys voi vaikeutua. Taas voi tulla hapen puute. Aivoihin voi tulla myös verenvuoto. Vaara on suurin, jos lapsi on hyvin pieni, alle kilon painoinen.
Häiriöt lapsuusiässä
Vauvaiän jälkeen monet syyt voivat aiheuttaa vamman lapsuusiässä. Syitä ovat muun muassa
- aivojen tai aivokalvojen tulehdukset
- kallovammat, esimerkiksi liikenneonnettomuuksissa
- myrkytykset
- hukkuminen
- kasvaimet aivoissa ja muut aivojen taudit.
Tuntemattomat syyt
Vammojen syitä on vaikea todeta. Syy jää usein selvittämättä. Selvää syytä ei aina edes ole. Aivot ovat monimutkainen elin.
Teksti: Selkokirjailija Pertti Rajala