Kirpputorilla
Kirpputorilla myydään käytettyjä vaatteita ja tavaroita.
Tällä sivulla esitellään erilaiset kirpputorit. Sivulla on myös vinkkejä siitä, miten kirpputorilla voi ansaita rahaa ja tehdä löytöjä.
Perinteiset kirpputorit
Perinteiset kirpputorit ovat auki yleensä viikonloppuisin.
Perinteisillä kirpputoreilla myyjät ovat itse paikalla myymässä tavaroitaan. Asiakas voi yrittää tinkkiä hinnoista eli yrittää alentaa hintoja.
Kirpputorilta ostettuja tuotteita ei voi vaihtaa eikä palauttaa.
Vinkkejä myyjälle
Kerro asiakkaille tavaroistasi. Ihmisistä on mukava ostaa tavaroita, joilla on tarina.
Selvitä vanhojen astioiden arvo ennen kuin viet ne myytäväksi. Muuten saatat menettää kymmeniä euroja.
Vinkkejä ostajalle
Mene perinteiselle kirpputorille ajoissa. Parhaat tavarat myydään ensin.
Varaa riittävästi aikaa penkomiseen. Kiehtovin kirja tai kaunein kangas voi olla pinon pohjimmaisena.
Itsepalvelukirpputorit
Itsepalvelukirpputorit ovat auki arkipäivisin ja viikonloppuisin.
Kirpputorin myyjä vuokraa myyntipaikan kirpputorin järjestäjältä. Yleensä myyntipaikka vuokrataan viikon jaksoissa.
Myyjä hinnoittelee tavaransa ja jättää ne myyntipaikalleen. Kirpputorin järjestäjä vastaa tavaroiden myynnistä.
Itsepalvelukirpputorilla hinnoista ei voi tinkiä.
Vinkkejä myyjälle
Älä ahda myyntipöytää liian täyteen. Pistä parhaat tuotteet näkyvimmille paikoille.
Käy siistimässä myyntipaikka ainakin pari kertaa viikon aikana. Voit tuoda samalla lisää vaatteita ja tavaroita myyntiin.
Vinkkejä ostajalle
Itsepalvelukirpputorin ostoksia ei voi vaihtaa eikä palauttaa. Sovita siis vaatteet rauhassa.
Käy kirpputorilla mahdollisimman usein. Itsepalvelukirpputoreille tulee uutta tavaraa joka päivä.
Verkkokirpputorit
Verkkokirpputorit toimivat internetissä. Esimerkiksi Facebookissa on monia kirpputoriryhmiä.
Verkkokirpputorin myyjä tekee tuotteestaan myynti-ilmoituksen. Ilmoituksessa on tuotteen kuva ja tärkeimmät tiedot, kuten hinta.
Kun myyjä ja asiakas ovat sopineet kaupoista, ostaja maksaa sovitun summan myyjän pankkitilille.
Tämän jälkeen myyjä lähettää tuotteen ostajalle postitse. Yleensä tuotteen voi myös hakea myyjän kotoa.
Vinkkejä myyjälle
Ota verkkokirpputorin ilmoitukseen houkutteleva kuva tuotteesta, jota myyt.
Kerro myynti-ilmoituksessa, millaisessa kunnossa tuote on.
Lähetä tuote ostajalle vasta, kun hän on maksanut sen tilillesi.
Vinkkejä ostajalle
Lue verkkokirpputorin säännöt hyvin. Ongelmatilanteissa ota yhteyttä kirpputorin ylläpitäjään.
Verkkokirpputoreilla voi olla huijareita. Turvallisinta on vaihtaa tuote ja rahat kasvotusten.
Pihakirpputorit
Pihakirpputorilla pihapiirin asukkaat myyvät vaatteita ja tavaroita omalla pihallaan.
Pihakirpputorin voi järjestää kuka vain. Pihakirpputorin järjestämiseen omalla tai taloyhtiön pihalla ei tarvita lupaa.
Vinkkejä myyjälle
Mainosta pihakirpputoria etukäteen. Jaa ilmoituksia vaikkapa lähikauppojen ilmoitustauluille. Myös Facebookissa kannattaa kertoa tulevasta tapahtumasta.
Tee myyntipaikastasi houkutteleva. Laita pöydän päälle kaunis liina ja järjestä vaaterekin vaatteet väreittäin.
Vinkkejä ostajalle
Pihakirpputoreilla ei ole sovituskoppeja. Ota siis mukaan oma peili.
Ota mukaan paljon pientä rahaa. Myyjillä voi olla vaihtorahat vähissä.
Teksti ja kuvat: Jenni Sipilä
Juttu perustuu Papunetissa julkaistuun verkkokirjaan. Lue Kirpputorilla-kirja Papunetissa: Kirpputorilla (papunet.net)