Tietoa lemmikeistä

Hyvinvoivista lemmikeistä on paljon iloa omistajilleen. Kaikki eläimet tarvitsevat säännöllistä hoitoa ja huolenpitoa, jotta ne voivat hyvin ja pysyvät terveinä.

Tällä sivulla on tietoa erilaisista lemmikkieläinlajeista ja siitä, mitä ne tarvitsevat.

Koira tarvitsee paljon hoitoa

Koira

Jokainen koira on yksilö. Riippuu siis koirasta, mitä se tarvitsee voidaakseen hyvin. Koiran tarpeisiin ja käyttäytymiseen vaikuttaa paljon sen rotu tai rodut, jos koira on sekarotuinen.

Toiset koirat tarvitsevat esimerkiksi joka päivä paljon liikuntaa ja virikkeitä. Toiset koirat tarvitsevat enemmän ihmisten seuraa ja paijausta.

Kaikki koirat tarvitsevat

  • laadukasta ruokaa
  • liikuntaa ja mielekästä tekemistä
  • ihmisten ja muiden koirien seuraa
  • turkin, kynsien, korvien ja hampaiden hoitoa
  • terveydenhoitoa (säännölliset käynnit eläinlääkärillä)
  • lepoa ja omaa rauhaa
  • kouluttamista.

Koira pitää ulkoiluttaa vähintään kolme kertaa päivässä. Liikunnan lisäksi koira tarvitsee seuraa ja tekemistä myös sisällä.

Koiraa ei voi jättää pitkäksi aikaa yksin. Siksi koiralla on hyvä olla hoitaja esimerkiksi matkojen ajaksi.

Jokaiselle koiralle pitää opettaa, miten sen pitää käyttäytyä. Kouluttaminen edellyttää tietoa koirien käyttäytymisestä. Lisäksi kouluttaminen vaatii paljon aikaa ja kärsivällisyyttä.

Koiran omistaminen ei ole halpaa. Rahaa kuuluu koiran ruokiin, tarvikkeisiin ja eläinlääkärillä käynteihin.

Koirat elävät 10–15 vuotta.

Kissa viihtyy toisen kissan seurassa

Kissa

Jokainen kissa on luonteeltaan erilainen. Toiset kissat ovat rajuja ja leikkisiä, toiset rauhallisia ja hellyydenkipeitä.

Kissat tarvitsevat

  • laadukasta ruokaa
  • liikuntaa ja leikkiä
  • seuraa
  • omaa rauhaa
  • säännöllistä eläinlääkärin hoitoa.

Kissaa ei voi jättää pitkäksi aikaa yksin. Siksi kissalla on hyvä olla hoitaja esimerkiksi matkojen ajaksi.

Kissa viihtyy toisen kissan seurassa. Jos kissa joutuu olemaan päivät yksin, kannattaa sille ottaa toinen kissa kaveriksi.

Kissa elää 15–20 vuotta.

Kanit haluavat loikkia

Kani nurmikollaKanit ovat seurallisia ja liikkuvaisia. Kanit pitävät loikkimisesta ja jyrsimisestä.

Kani tarvitsee tilavan häkin. Lisäksi kanin pitää päästää loikkimaan vapaana joka päivä.

Kanilla olisi hyvä olla kaverina toinen kani. Lisäksi kani viihtyy ihmisten seurassa. Useimmat kanit eivät kuitenkaan viihdy sylissä.

Koska kani on luonnostaan arka ja rauhallinen eläin, se ei pidä äkkinäisistä liikkeistä tai kovista äänistä.

Kanit tarvitsevat oikeanlaista ruokaa, jotta ne pysyvät terveinä.

Kanin häkki on siivottava joka päivä.

Kani elää 5–8 vuotta.

Kääpiöhamsteri on kova kaivamaan

Hamsteri

Kääpiöhamstereita on useita lajeja. Monet kääpiöhamsterit viihtyvät ilman toisen hamsterin seuraa.

Kääpiöhamsterit pitävät kaivelusta. Ne tarvitsevat tilavan häkin tai terraarion, jossa on paksu kerros puruja ja hiekkakuppi.

Hamsterit ova siistejä, joten häkkiä tai terraariota ei tarvitse puhdistaa kovin usein. Hiekkakuppi sen sijaan pitää puhdistaa päivittäin.

Kääpiöhamsteri elää 2–3 vuotta.

Marsut syövät paljon

Marsu

Marsu on hyvin seurallinen eläin. Siksi sillä olisi hyvä olla kaverina toinen marsu. Yksinäisen marsun kanssa täytyy seurustella paljon. Usein marsu kiintyykin omistajaansa syvästi.

Marsuilla on hauras luusto ja ne ovat hyvin säikkyjä, siksi niitä pitää käsitellä varovasti ja rauhallisesti.

Marsu sairastuu helposti, jos sen ruoka ei ole todella laadukasta. Marsun perusruokaa on kuiva heinä. Lisäksi marsulle pitää antaa joka päivä C-vitamiinia. Koska marsu syö paljon, sen ruoka voi tulla kalliiksi.

Yleensä kauppojen häkit ovat marsuille liian pieniä. Marsulle on helppo tehdä itse muovilla pohjustettu aitaus.

Marsut sotkevat enemmän kuin monet muut lemmikkijyrsijät. Siksi niiden häkki tai aitaus pitää siivota usein.

Marsu elää 5–8 vuotta.

Kesyrotta tarvitsee paljon tekemistä

Kesyrotta

Kesyrotta on älykäs eläin. Se oppii helposti uusia asioita ja kesyyntyy nopeasti.

Kesyrotta tarvitsee ison häkin, jossa on monenlaisia puuhailumahdollisuuksia. Rotan pitää päästä liikkumaan myös vapaana.

Rotta on hyvin seurallinen eläin. Siksi sillä pitäisi olla kaverina toinen rotta.

Rotta elää 2–3 vuotta.

Hiiret kesyyntyvät helposti

Hiiret ovat vikkeliä ja ne liikkuvat yleensä hämärässä. Hiiret kesyyntyvät helposti.

Hiiri ei viihdy yksin, vaan se tarvitsee seurakseen muita hiiriä.

Hiiri

Hiiret viihtyvät häkissä, jossa on

  • reilusti tilaa
  • juoksupyörä
  • tunneleita
  • pesäkoppi
  • paljon kutterinpurua tai höylänlastuja
  • pehmeää paperia.

Häkki pitää siivota säännöllisesti. Vaikka häkin siivoaa usein, se ei poista hiiren virtsasta lähtevää voimakasta hajua.

Hiiret elävät noin kaksi vuotta.

Akvaariokalat elävät useita vuosia

Kaksi akvaariokalaa

Akvaariokalat vaativat säännöllistä hoitoa. Akvaario on pidettävä puhtaana ja kalat ruokittava.

Hyvissä oloissa pienet akvaariokalat elävät vähintään pari vuotta. Isommat kalat elävät jopa 10-20 vuotta.

Kaloja ei saa pitää pyöreässä kalamaljassa. Pienen maljan vesi pilaantuu helposti.

Undulaatit sirkuttavat iloisesti

Undulaatit ovat vilkkaita ja erittäin seurankipeitä. Siksi niitä pitää olla vähintään kaksi.

Kaksi undulaattia

Undulaatit tarvitsevat ison häkin, jossa ne pääsevät lentämään päästä toiseen. Lisäksi häkissä pitää olla leikkikaluja ja keinuja. Undulaatin pitää päästä lentelemään myös vapaana mahdollisimman usein. Jos undulaatti ei pääse lentelemään, se lihoo ja sairastuu helposti.

Iloiset undulaatit pitävät äänekästä sirkutusta.

Undulaatit elävät 8–15 vuotta.

Teksti: Jenni Sipilä
Kuvat: Pixmac
Lähde: Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto SEY (www.sey.fi)