Vinkkejä lemmikin hankkijalle

Hamsteri

Haaveiletko omasta lemmikkieläimestä? Oletko miettinyt millainen lemmikki sinulle sopisi?

Hyvinvoivasta lemmikistä on omistajalleen paljon iloa. Lemmikki voi hyvin, kun sitä hoidetaan oikein ja kun se saa tehdä asioita, jotka ovat sille luonteenomaisia.

Eri lemmikit tarvitsevat erilaista hoitoa ja tekemistä. Ennen lemmikin hankkimista kannattaakin selvittää, mitä kyseinen lemmikki tarvitsee. Sen jälkeen kannattaa miettiä, pystyykö varmasti huolehtimaan lemmikin hoitamisesta.

Tietoa voi etsiä vaikkapa kirjastoista, joissa on paljon lemmikeistä kertovia kirjoja ja lehtiä. Myös internet on pullollaan eläintietoa. Neuvoa kannattaa kysyä myös eläinkaupoista ja muilta lemmikkien omistajilta.

Alla on esimerkkejä kysymyksistä, joita kannattaa miettiä ennen lemmikin hankkimista.

1. Mikä on lemmikille tyypillistä käyttäytymistä?

Lemmikkieläimen pitää saada tehdä asioita, jotka ovat sille luonteenomaisia. Muuten se voi huonosti.

Esimerkiksi undulaatit tarvitsevat toisten undulaattien seuraa ja niiden pitää päästä lentelemään.

Melkein kaikki eläimet tarvitsevat tilaa liikkua. Mikään eläin ei voi hyvin, jos se joutuu viettämään paljon aikaa pienessä häkissä.

2. Kuinka vanhaksi lemmikki elää?

Monet lemmikit elävät vuosia, jotkut jopa kymmeniä vuosia. Pystytkö huolehtimaan lemmikistä koko sen elämän ajan?

3. Millaista ruokaa lemmikki syö?

Koiranpentu

Eri lemmikit tarvitsevat erilaista ruokaa, jotta ne pysyvät terveinä. Eläinten ruoka voi olla kallista.

4. Millaista liikuntaa lemmikki tarvitsee?

Kaikki lemmikit tarvitsevat liikuntaa. Riippuu eläimestä, miten paljon ja millaista liikuntaa se tarvitsee.

Esimerkiksi koiran pitää päästä ulkoilemaan vähintään kolmesti päivässä. Riippuu koirasta, miten pitkiä lenkkejä se tarvitsee. Koirien pitää päästä juoksemaan myös vapaana esimerkiksi koirapuistoissa tai metsissä.

5. Millaista seuraa lemmikki tarvitsee?

Monet lemmikit tarvitsevat toisen eläimen seuraa. Joillekin lemmikeille riittää ihmisten seura.

6. Kuinka kauan lemmikki pärjää yksin?

Mitään lemmikkiä ei voi jättää yksin pitkäksi aikaa. Pohdi jo etukäteen, kuka huolehtii lemmikistäsi, kun sairastut tai lähdet vaikkapa matkoille.

7. Miten lemmikin terveyttä hoidetaan?

Koira

Kaikkien lemmikkien terveyttä pitää hoitaa.

Esimerkkejä koiran terveydenhoidosta:

  • kynsien leikkuu
  • korvien, silmien ja hampaiden puhdistaminen
  • turkin hoito
  • matokuurin antaminen.

Lisäksi koira pitää viedä säännöllisesti eläinlääkärille rokotettavaksi ja tarkastettavaksi. Eläinlääkärillä käynti on kallista.

8. Mistä lemmikki kannattaa hankkia?

Ota selvää, mistä lemmikki kannattaa hankkia. Luotettava kasvattaja ja eläinsuojeluyhdistys ovat hyviä vaihtoehtoja. Lehtien ja internetin palstoilla myytävät eläimet voivat olla sairaita tai niillä voi olla käytökseen liittyviä ongelmia.

Teksti: Jenni Sipilä
Kuvat: Pixmac
Lähde: Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto SEY (www.sey.fi)