Olympialaiset

Olympiarenkaat

Olympiarenkaat ovat olympialaisten tunnusmerkki.

Olympialaiset ovat kansainvälinen urheilutapahtuma, jossa kilpaillaan monissa eri urheilulajeissa. Olympialaisiin osallistuu urheilijoita monista maista ympäri maailmaa.

Kesä- ja talviolympialaisia järjestetään neljän vuoden välein. Olympiakisat järjestetään joka kerta eri maassa.

Vuonna 2016 kesäolympialaiset järjestetään Brasiliassa Rio De Janeirossa. Seuraavat talviolympialaiset järjestetään vuonna 2018 Etelä-Koreassa Pyeongchangissa.

Suomessa on järjestetty yhdet kesäolympialaiset vuonna 1952. Tuolloin urheilijoita oli mukana kaikkiaan 69 eri maasta. Eri urheilulajeja oli 17. Suomalaiset urheilijat voittivat Helsingin olympialaisissa 22 mitalia.

Olympialaisten historia

Juoksijoita antiikin Kreikan olympialaisissa.

Juoksijoita antiikin Kreikan olympialaisissa. Kuva: Maire-Lan Nguyen.

Olympialaisilla on pitkä historia. Urheilukilpailuja järjestettiin jo antiikin Kreikassa Olympus-nimisessä paikassa. Antiikki eli vanha aika on ajanjakso Kreikan ja Rooman historiassa. Se alkoi 800 vuotta ennen ajanlaskumme alkua ja kesti noin vuoteen 500.

Olympialaiset ovat saaneet nimensä Olympus-kaupungin mukaan.

Nykyaikset olympialaiset järjestettiin ensimmäisen kerran Kreikassa vuonna 1896. Mukana oli tuolloin 241 urheilijaa 24 eri maasta. Suomi ei osallistunut näihin olympialaisiin.

Kaikissa olympialaisissa on ollut mukana kuusi lajia. Nämä ovat:

  • miekkailu
  • pyöräily
  • uinti
  • voimistelu
  • ammunta
  • yleisurheilu.

Vuosien varrella lajeja on tullut lisää ja nykyään niitä on paljon enemmän.

Suomalaiset olympialaisissa

Suomen olympiakomitean logo. Finland on englanniksi Suomi.

Suomen olympiakomitean logo. Finland on englanniksi Suomi.

Suomi on osallistunut olympialaisiin vuodesta 1908 alkaen. Suomi on pieni maa ja se on menestynyt olympialaisissa hyvin. Kun verrataan mitalien määrää maan asukaslukuun, Suomi on voittanut kesäolympialaisissa eniten mitaleja koko maailmassa.

Kesäolympialaisissa suomalaiset ovat saaneet eniten mitaleja yleisurheilussa ja painissa. Talviolympialaisissa on menestystä tullut eniten maastohiihdossa ja mäkihypyssä.

Suomalaisia olympiavoittajia ovat muun muassa:

  • Lasse Virén
  • Mikko Kolehmainen
  • Marja-Liisa Kirvesniemi
  • Tapio Korjus
  • Matti Nykänen
  • Marjut Rolig
  • Heli Rantanen
  • Paavo Nurmi
  • Jouko Salomäki
  • Iivo Niskanen
  • Juha Mieto
  • Satu Mäkelä-Nummela.

Rion olympialaiset

Vuoden 2016 olympialaiset pidetään Brasiliassa Rio De Janeirossa.

Rion olympialaisten tunnusmerkki.

Rion olympialaiset ovat 28. kesäolympialaiset. Niihin osallistuu yli 11000 urheilijaa 206 maasta. Olympialaiset ovat kasvaneet suureksi tapahtumaksi. Urheilijoita kilpailee kaikkiaan 28 eri lajissa.

Suomea olympialaisissa edustaa urheilijoita seuraavissa lajeissa:

  • yleisurheilussa
  • uinnissa
  • voimistelussa
  • golfissa
  • painissa
  • ratsastuksessa
  • sulkapallossa
  • purjehduksessa
  • jousiammunnassa
  • judossa
  • nyrkkeilyssä
  • taekwondossa
  • pöytätenniksessä
  • ammunnassa
  • painonnostossa ja
  • pyöräillyssä.

Penkkiurheilun juhlaa

Olympialaisia voi katsoa myös tabletti-tietokoneella.

Olympialaisia voi katsoa myös tabletti-tietokoneella.

Olympialaisia seurataan ahkerasti ympäri maailmaa. Television lisäksi kisoja katsotaan tietokoneista, tableteista ja kännyköistä. Rion olympialaisia katsoo arviolta 4 miljardia ihmistä.

Suomessa Yleisradio lähettää TV 2:ssa ohjelmaa olympialaisista. Ohjelmaa lähetetään ympäri vuorokauden. Netissä kisoja voi katsoa Yle Areena -palvelusta. Olympialaiset alkavat 6.8 ja kestävät 21.8. saakka. Lähetyksiä voi kuunnella myös radiosta.

Lisäksi tapahtumista voi lukea ja tuloksia seurata eri lehdistä.

Olympiamuistoja

Suomalaisurheilijat ovat tarjonneet monia ikimuistoisia hetkiä olympialaisissa. Monella on muistoja siitä, kuinka ovat jännittäneet suomalaisen urheilijan puolesta.

Onko sinulle jäänyt jokin urheilija mieleen, suomalainen tai ulkomaalainen? Onko jokin urheilusuoritus ollut erityisen hieno? Kerro olympiamuistosi meille Verneri.nettiin.

Lähetä muistosi Verneriin:

Lue olympialaisista myös Iriksen urheilublogista (www.verneri.net/selko).

Teksti: Mira Vihmo
Kuvat: iStockphoto, Olympiakomitea