Paralympialaiset

paralympialaiset_sisältö

Paralympialaisten tunnusmerkki.

Paralympialaiset ovat vammaisurheilijoiden urheilutapahtuma. Ne järjestetään kuukausi olympialaisten päättymisen jälkeen samassa paikassa.

Paralympialaisia järjestetään kesällä ja talvella kahden vuoden välein.

Paralympialaisten lajeja

Ensimmäiset paralympialaiset järjestettiin vuonna 1960 Roomassa Italiassa.

Paralympialaissa kilpaillaan muun muassa:

  • näkövammaisten jalkapallossa
  • istumalentopallossa
  • pyörätuolimiekkailussa
  • bocciassa
  • pyörätuolitenniksessä
  • kelkkajääkiekossa
  • pyörätuolicurlingissa.

Lisäksi mukana on olympialaisista tuttuja lajeja kuten uinti, ratsastus, soutu, yleisurheilu, hiihto ja alppihiihto.

Suomalaiset paralympialaisissa

Toni Piispanen voitti kultaa 100 metrin kelauksessa Lontoossa 2012.

Toni Piispanen voitti kultaa 100 metrin kelauksessa Lontoossa 2012. Kuva: Maiju Torvinen

Suomalaiset ovat menestyneet hyvin myös paralympialaisissa. Menestystä on tullut muun muassa hiihdossa, keihäänheitossa, maalipallossa, 100 metrin kelauksessa ja ammunnassa. Suomalaisia kultamitalisteja ovat muun muassa

  • Jere Forsberg
  • Toni Piispanen
  • Markku Niinimäki
  • Minna Leinonen
  • Pentti Sankilampi
  • Leo-Pekka Tähti
  • Jouko Grip
  • Kirsti Pennanen
  • Alli Hatva

Rion paralympialaiset

paralympics_logo

Rion paralympialaisten tunnusmerkki.

Rion paralympialaiset alkavat 7.9 ja päättyvät 18.9. Rioon odotetaan kaikkiaan 4300 urheilijaa 170 maasta. Kilpailuja järjestetään 22 eri lajissa.

Suomalaisia vammaisurheilijoita kilpailee Riossa

  • jousiammunnassa
  • ammunnassa
  • maalipallossa
  • yleisurheilussa
  • ratsastuksessa
  • pöytätenniksessä
  • uinnissa
  • voimannostossa
  • purjehduksessa
  • triathlonissa
  • pyöräilyssä.

Suurimmat odotukset Riossa kohdistuvat ratakelaajiin. Suomalaiset ovat pärjänneet lajissa viime vuosina hyvin.

Paralympialaiset televisiossa, netissä ja sosiaalisessa mediassa

Paralympialaisia voi seurata Facebookissa.

Paralympialaisia voi seurata myös Facebookissa.

Rion Paralympialaisia voi seurata Ylen TV2 -kanavalla. Lähetyksiä tulee televisiosta suorina ja nauhoitettuna. Kisoja voi seurata myös netissä Ylen Areena -palvelusta.

suomalaisurheilijoiden kisatunnelmia ja suorituksia voi seurata myös sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalisen median tilit:

Facebook: Paralympiaurheilu
Twitter: @FinnParalympic
Instagram: FinnParalympic

Teksti: Mira Vihmo
Kuvat: Suomen Paralympiakomitea/Maiju Torvinen, Mira Vihmo