Kokemuksia lukemisesta
Lukemalla oppii uusia asioita

Kaarina Särkiluoma lukee selkokirjoja.
Kaarina Särkiluoman mielestä lukeminen on hyvä harrastus.
“Lukemalla oppii uusia asioita”, Särkiluoma sanoo.
Särkiluoma lukee mielellään selkokielisiä kirjoja. Selkokielisiä kirjoja on helppo lukea. Ne on kirjoitettu tavallista selkeämmällä kielellä.
Särkiluoma pitää erityisesti seikkailukirjoista.
“Niitä on aika jännä lukea.”
Särkiluoma toivoo, että selkokielisiä kirjoja tulisi lisää.
“Tietosanakirjoja voisi tulla selkokielellä.”
Särkiluoma lukee myös Selkosanomia. Selkosanomat on ajankohtaislehti, joka on kirjoitettu selkokielellä.
Luen fantasiakirjoja

Pyry Hyvösen mielestä lukeminen rentouttaa.
Pyry Hyvönen pitää etenkin fantasiakirjoista. Fantasiakirjojen tapahtumat sijoittuvat usein paikkoihin, joita ei ole oikeasti olemassa. Fantasiakirjoissa on myös usein hahmoja, joita ei ole olemassa.
“Niissä on kaikenlaisia örkkejä”, Hyvönen kertoo.
Hyvönen pitää fantasiakirjoista, koska ne ovat jännittäviä ja niissä tapahtuu paljon kaikenlaista.
Hyvönen lukee myös lehtiä ja sarjakuvia.
”Metro-lehteä luen välillä. Luen myös joitain sarjakuvia, Aku Ankkaa ja sellaista.”
Hyvösen mielestä lukeminen rentouttaa:
”Aina iltaisin luen vähän aikaan. Se auttaa nukahtamaan, rauhoittaa.”
On kiva, kun joku lukee

Mihi Rapp on kiinnostunut historiasta.
Mihi Rappin mielestä lukeminen on tärkeää:
“Lukemalla saa tietoa siitä, mitä maailmassa tapahtuu.”
Rapp ei osaa itse lukea. Hän asuu ryhmäkodissa, jossa on joka päivä lukuhetki. Ryhmäkodin ohjaajat lukevat Rappille ja muille asukkaille lehtiä ja kirjoja.
”Kun ei itse osaa lukea, on kiva, kun joku lukee”, Rapp sanoo.
Rapp pitää erityisesti kirjoista, jotka kertovat historiasta eli menneistä tapahtumista.
”Olen kiinnostunut jatkosodasta ja talvisodasta.”
Teksti: Jenni Sipilä
Kuvat: Kaisa Kaatra