Oikeus lukea

Jokaisella on oikeus lukea. Lukeamalla saa tietoa asioista, jotka ovat itselle tärkeitä. Lukeminen on myös mukava tapa viettää aikaa.

Selkokieltä on helppo lukea

Selko-merkki_suomi_mv_NETTIIN_300px

Selkokieliset aineistot tunnistaa selkologosta.

Monille ihmisille tavallinen kieli on liian vaikeaa ja monimutkaista. Heitä varten on selkokieli.

Selkokieli on selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Sitä on helppo lukea.

Selkokielellä on kirjoitettu

  • kirjoja
  • lehtiä
  • esitteitä ja oppaita
  • verkkosivuja.

Lainaa selkokirjoja kirjastosta

Selkokirjoja voi lainata kirjastoista. Monessa kirjastossa on selkokirjoille oma hylly. Selkokirjat tunnistaa selkologosta, jossa on musta nuoli.

Selkokirjoja voi ostaa esimerkiksi Selkokeskuksen kirjakaupasta, joka on internetissä.

Pääset Selkokeskuksen kirjakauppaan tästä linkistä (www.papunet.fi)

Uutisia selkokielellä

Selkosanomat on selkokielinen uutislehti. Selkosanomissa on tietoa ajankohtaisista asioista Suomessa ja ulkomailla.

Selkosanomat ilmestyy painettuna joka toinen viikko. Selkosanomia voi lukea myös internetissä.

Pääset selkosanomien verkkolehteen tästä linkistä (www.selkosanomat.fi).

Myös Yleisradion verkkosivuilla on uutisia selkokielellä.

Pääset Ylen selkouutisiin tästä linkistä (www.yle.fi)

Leija on selkokielinen aikakauslehti

leijat

Leija-lehti ilmestyy painettuna kuusi kertaa vuodessa.

Selkokielisessä Leija-lehdessä on uutisia, viihdettä ja lukijoiden kirjoituksia sekä kuvia.

Voit tutustua Leijaan Issuu-verkkopalvelussa.

Pääset Issuu-palveluun tästä linkistä (www.issuu.com)

Papunetissa on selkokielisiä verkkokirjoja

Papunetin selkosivuilla on selkokielisiä esitteitä ja verkkokirjoja. Papunetin selkosivuilla on myös tietoa selkokielisistä kirjoista ja lista selkokielisistä verkkosivustoista.

Pääset Papunetin selkosivuille tästä linkistä (www.papunet.net)

Kun lukeminen ei suju

Kaikki eivät osaa lukea itse. Silloin voi pyytää toista ihmistä lukemaan ääneen. Ääneen lukemista on mukava kuunnella, vaikka osaisi itsekin lukea.

Äänikirja on kirja, jonka voi kuunnella. Äänikirjat ovat yleensä cd-levyjä, kasetteja tai tietokoneelle tallennettavia tiedostoja.

Äänikirjoja voi lainata kirjastoista ja ostaa kaupoista.

Teksti ja kuvat: Jenni Sipilä