Oikeus lukea
- Selkokieltä on helppo lukea
- Lainaa selkokirjoja kirjastosta
- Uutisia selkokielellä
- Leija on selkokielinen aikakauslehti
- Papunetissa on verkkokirjoja
- Kun lukeminen ei suju
- Uudet selkokirjat
Jokaisella on oikeus lukea.
Lukemalla saat tietoa asioista, jotka ovat sinulle tärkeitä. Lukeminen on myös mukava tapa viettää aikaa.
Selkokieltä on helppo lukea

Tunnistat selkokieliset aineistot selkologosta.
Selkokieli on selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Sitä on helppo lukea.
Selkokielellä on kirjoitettu
- kirjoja
- lehtiä
- esitteitä ja oppaita
- verkkosivuja.
Lainaa selkokirjoja kirjastosta
Voit lainata selkokirjoja kirjastoista. Monessa kirjastossa on selkokirjoille oma hylly.
Tunnistat selkokirjat selkologosta, jossa on musta nuoli.
Uutisia selkokielellä
Selkosanomat on selkokielinen uutislehti. Selkosanomissa on tietoa ajankohtaisista asioista Suomessa ja ulkomailla.
Selkosanomat ilmestyy netissä ja painettuna.
Katso video Selkosanomista:
Pääset selkosanomien verkkolehteen tästä linkistä (www.selkosanomat.fi)
Myös Yleisradion verkkosivuilla on uutisia selkokielellä.
Pääset Ylen selkouutisiin tästä linkistä (www.yle.fi)
Leija on selkokielinen aikakauslehti
Selkokielisessä Leija-lehdessä on uutisia, viihdettä ja lukijoiden kirjoituksia sekä kuvia.
Voit tutustua Leijaan Issuu-verkkopalvelussa.
Pääset Issuu-palveluun tästä linkistä (www.issuu.com)
Papunetissa on verkkokirjoja
Papunetissa voit lukea selkokielisiä verkkokirjoja.
Pääset Papunetin verkkokirjoihin tästä linkistä (papunet.net)
Kun lukeminen ei suju
Kaikki eivät osaa lukea itse. Silloin voi pyytää toista ihmistä lukemaan ääneen. Ääneen lukemista on mukava kuunnella, vaikka osaisi itsekin lukea.
Äänikirja on kirja, jonka voi kuunnella. Äänikirjat ovat yleensä cd-levyjä, kasetteja tai tietokoneelle tallennettavia tiedostoja.
Äänikirjoja voit lainata kirjastoista ja ostaa kaupoista.
Uudet selkokirjat
Selkokirjaesitteessä kerrotaan uusista selkokirjoista.
Esitteessä on selkokirjoja, jotka sopivat aikuisille, nuorille ja lapsille.
Kirjat voivat olla hauskoja, jännittäviä, pelottavia tai kauniita. Niissä on mukana myös historiaa, taikaa ja supervoimia.
Tutustu selkokirjaesitteeseen Selkokeskuksen sivuilla (selkokeskus.fi)
Teksti ja kuvat: Jenni Sipilä