Matkakertomukset
Tällä sivulla on Vernerin lukijoiden kertomuksia matkustelusta.
- Farmilla
- Retki luostariin
- Matka Venäjälle
- Ensimmäinen laivamatkani
- Venäjällä
- Espanjassa
- Tanskassa
- Tukholmassa
- Pyhässä maassa
- Matkalla Virossa
- Roomassa
- Laivamatkalla
- Turun tuomiokirkko
- Pääsiäinen 2018
- Tykkimäen huvipuisto ja leirintäalue
- Kylpylässä
- Matka Brysseliin
- Rooman matka
- Turun linna
- Matka Viroon
- Museoreissuja kotikaupungissa
- Tukholman reissu
- Pääsiäinen
- Palmusunnuntai
- Sea Life -retki
- Optikolla
- Kissakahvila
- Ystävänpäivä
- Itsenäisyyspäivä
- Halloween
- Vappu ja äitienpäivä
- Mäntsälän kesätanssit
- Juhannus mökillä
- Joulu ja uusivuosi
- Asuntolan risteily
- Kesälomani mökillä
- Heureka
- Ensimmäisen matkan muistoja
- Risteily työkeskuksen väen kanssa
- Laivalla Tukholmaan, Tallinnaan
- Risteily
- Koti- ja ulkomailla
- Finlandia-talo
- Kesä
- Risteilyllä
- Kisamatka Varsovaan
- Minun kesälomani
Farmilla
Asuin maalla hoivakodissa, josta teimme toissa kesänä retken Kilkkilän farmille, jossa oli erilaisia eläimiä. Oli mukava reissu.
Nimimerkki: Adelaide
Retki luostariin
Kun olin 16-vuotias, kävimme äitini kanssa yhden päivän bussiretkellä Valamon luostarissa heinävedellä. Oli onnistunut reissu.
Nimimerkki: Muumi
Matka Venäjälle
Olin bussimatkalla Pietarissa. Ajoimme 8 tuntia Heinolasta Pietariin. Matka kesti 4 päivää.
Katselimme nähtävyyksiä, kävimme Pietarin hovissa. Todella hieno historiallinen paikka.
Asuimme Moskova-hotellissa, jossa oli tosi hyvä ruoka.
Reissu oli onnistunut.
Nimimerkki: Eeva
Ensimmäinen laivamatkani
Olin veljeni ja isäni kanssa Tukholmassa. Kävimme Maire-tädin luona, joka asui silloin Tukholmassa. Kävimme korkeassa tornissa, laivalla oli hyvä ruoka.
Nimimerkki: Pipsa
Venäjällä
Olin muutaman päivän matkalla Pietarissa. Näimme nähtävyyksiä.
Asuimme Moskova-hotellissa. Hotellissa oli tosi hyvä ruoka.
Nimimerkki: Adelaide
Espanjassa
Olin 12-vuotias kun olin mummoni ja hänen siskonsa kanssa Mallorcalla. Oli muuten mukava reissu, paitsi että mummo joutui sairaalaan, kun sai vatsataudin. Mummo parani pikkuhiljaa päästyään kotiin Suomeen.
Nimimerkki: Hemuli
Tanskassa
Suunnilleen 24 vuotta sitten olin leirikoulumatkalla Tanskassa. Kävimme Legolandissa ja muitakin nähtävyyksiä näimme. Oli mukava matka.
Nimimerkki: Eeva
Tukholmassa
Aitini ja veljeni kanssa olin laivamatkalla Tukholmassa. Kävimme huvipuistossa, vesimuseossa ja kahvilassa. Laivassa menin diskoon tanssimaan. Ruoka oli tosi hyvää, oli mukava ja onnistunut reissu.
Nimimerkki: Beibi
Pyhässä maassa
Olin noin 16 vuotta sitten Israelissa, Jerusalemissa.
Matka kesti 3 kuukautta, sen ajan minkä turistiviisumilla saa olla maassa.
Oli todella hieno reissu. Israel on minulle niin sanotusti toinen kotimaa. Rakastan sitä maata.
Nimimerkki: Honey
Matkalla Virossa
Suunnilleen 21 vuotta on reissusta aikaa. Äitini kanssa olin Parnussa kylpylämatkalla Tervis-nimisessä terveyskylpylässä, jossa oli erilaisia hoitoja.
Viikon matka kesti, oli ihan mukava reissu.
Nimimerkki: Pipsa
Roomassa
Olin suunnilleen 20 vuotta sitten äitini kanssa ryhmämatkalla Roomassa. Oli oikein mukava ja antoisa reissu.
Puolet matkasta paistoi aurinko ja puolet satoi vettä.
Ruoka oli tosi hyvää. Paljon pastaruokia, Italiassa kun oltiin.
Nimimerkki: Eeva
Laivamatkalla
Minä olen lähdössä laivamatkalle.
Laivassa on ravintola. Sieltä saa kaikkea ruokaa ja meillä on oma hytti ja me ollaan kaksi yötä hotellissa.
Matkastamme tulee hieno. Minä otan kirjoja ja pehmoleluja ja lautapelejä.
Nimimerkki: Jasmin
Turun tuomiokirkko

Turun Tuomiokirkko
Minusta on kiva käydä joskus kirkossa. Onneksi kotikaupungissani Turussa on monta kirkkoa. Turun tuomiokirkko on mielestäni hienon näköinen. Siellä on sunnuntaisin Jumalanpalvelus. Keskiviikko-aamuisin ja torstaina keskipäivällä tuomiokirkosta saa ehtoollista. Siellä on myös museo, jossa haluan käydä. Kirkosta löytyy myös pieni kahvila, jonka nimi on Dom Café.
Tuomiokirkon urut ovat tosi isot ja alttaritaulu on kaunis. Kirkon torni on 85,53 metriä korkea. Kirkon pitkille penkeille mahtuu istumaan 900 ihmistä samaan aikaan. Se on tosi paljon.
Tuomiokirkon pihalta alkaa myös joka kevät Partiomarssi. Marssiin tulee tuhansia partiolaisia Lounais-Suomen partiopiirin alueelta. Minusta Partiomarssi on hieno tapahtuma. Minä olen harrastanut partiota jo 19 vuotta.
Nimi: Essi
Pääsiäinen 2018
Kävin pääsiäisenä tätini luona Helsingissä. Olin siellä kaksi yötä. Söimme mämmiä ja pari suklaamunaa. Matkustimme myös metrolla Espooseen tervehtimään serkkuani. Serkkuni on tätini poika. Joimme hänen luonaan kahvia ja söimme pullaa. Menimme metrolla myös takaisin Helsinkiin.
Metrolla matkustaminen oli aika helppoa ja se tuntui rentouttavalta. Seuraavan kerran, kun menen Helsinkiin, haluan kokeilla raitiovaunulla matkustamista.
Nimi: Ville
Tykkimäen huvipuisto ja leirintäalue
Kävin viime kesänä Tykkimäen huvipuistossa äitini ja pikkuveljeni kanssa. Isä ei ollut mukana, koska hänellä oli silloin tosi paljon töitä. Minusta Tykkimäen parhaat laitteet olivat Idän pikajuna, keinukaruselli ja Yllätysten talo. Maailmanpyörän nimi oli Kouvola-pyörä. Pikkuveljeni tykkäsi eniten kummitusjunasta, mutta minusta se oli hiukan pelottava.
Tykkimäen lähellä oli leirintäalue ja me nukuimme yhden yön leirintämökissä. Se oli sellainen pieni mökki, jossa oli neljä sänkyä. Leirintäalueella pääsi myös aamulla saunaan. Minusta se oli aika siistiä. Kotona me käydään saunassa aina lauantai-iltaisin.
Voin suositella Tykkimäen huvipuistoa kaikille. Minä ainakin haluan mennä sinne joskus uudestaan.
Nimi: Hanna
Kylpylässä
Kävin äidin kanssa Caribian kylpylässä Turussa. Nukuimme kaksi yötä hotellissa. Rentouduimme kylpylässä ja söimme ravintolassa hyvää pizzaa.
Kylpylässä oli poreallas ja höyrysauna, joista tykkäsin kovasti. Kävin myös rengasliukumäessä ja se oli kivaa. Haluan käydä Caribian kylpylässä joskus uudestaan.
Nimi: Maija
Matka Brysseliin
Viime vuonna täytin pyöreitä, joten halusin kaupunkilomalle. Valitsin matkakohteeksi Brysselin ja siellä Euroopan parlamentin istuntosalin.
Lähdin matkaan torstaina. Jo samana iltana näin MM Grand place –aukion sekä Manneken Pis -patsaan. Nämä ovat Brysselin kuuluisimpia nähtävyyksiä.
Perjantaina kävelin noin tunnin verran hotellilta Euroopan parlamentin rakennukselle. Kävelyvauhti alkoi nopeutua, kun määränpää tuli näkyviin. Meidän oppaana toimi meppi Liisa Jaakonsaaren erityisavustaja.
Näimme muun muassa parlamentin istuntosalin ja mediakeskuksen sekä parlamentaarikkojen postiluukkuja. Sen jälkeen kävimme Parlamentariumissa. Parlamentarium on Euroopan parlamentin vierailukeskus. Siellä esiteltiin muun muassa Euroopan unioinin historiaa ja miten eurooppalaiset elävät. Sitten ostimme vielä EU-aiheisia matkamuistoja.
Parlamentariumista kävelin sotamuseolle. Siellä on portti, joka rakennettiin, kun Belgia täytti 50 vuotta. Söin läheisessä puistossa belgialaiset vohvelit.
Lauantaina menin metrolla katsomaan yhtä Brysselin kuuluisaa nähtävyyttä. Se oli Atomiumia, joka on rakennettu Brysselin maailman näyttelyä varten.
Matka päättyi sunnuntaina.
Nimi: Tommi Kivimäki
Rooman matka
Puolitoista vuotta sitten olin kaupunkilomalla Roomassa. Torstaina söin aitoa italialaista pizzaa.
Perjantaina oli vuorossa Vatikaanin museot ja Pietarinkirkko. Vatikaani on maailman pienin valtio Rooman kaupungissa, jonka johtaja on paavi Franciscus. Perjantaina söin pasta garbonaaraa.
Lauantaina menimme Capitalin kukkuloille, Colosseumiin antiikin Roomaan, näin myös Romulus ja Remus -patsaan. Lauantai-iltana kävimme Fontana di trevi –suihkulähteellä, joka oli silloin remontissa. Lauantaina söin lasagnettea.
Kun kerran Italia on jalkapallomaa, niin tietysti viimeisenä iltana, eli sunnuntaina menimme Rooman olympiastadionille. Siellä pelattiin Italian mestaruussarjan ottelu Lazio – Torino, joka päättyi Lazion 3 – 0 voittoon. Kotiin tulimme maanantaina.
Nimi: Tommi Kivimäki
Turun linna

Turun linnan näyttelyssä on esillä hienoja pukuja.
Kirjoitin aiemmin käynnistäni Turun Käsityöläismuseossa. Täällä kotikaupungissani Turussa on paljon muitakin museoita.
Helmikuussa kävin Turun Linnassa opastetulla kierroksella. Opas oli pukeutunut keskiaikaiseen asuun ja hän kertoi linnan historiasta kierroksen aikana. Kierrokselle ei tarvinnut erikseen ilmoittautua ja siellä oli paljon sellaisia ihmisiä, joita en tuntenut. Mutta se ei kuitenkaan haitannut yhtään, koska olen tottunut liikkumaan monessa paikassa yksin.
Linnassa oli myös “Valtapeliä – Reformaatio Suomessa”-näyttely, joka oli tosi mielenkiintoinen. Näyttelystä löytyi esimerkiksi hienot puvut, jotka oli valmistettu yhden seinämaalauksen perusteella. Seinämaalauksen nimi on Turun linnan rakastavaiset. Se esittää Juhana herttuaa ja Katariina Jagellonicaa. Sama kuva kuulemma löytyy koulujen historiankirjoista.
Turun linnassa oli myös tosi paljon erilaisia huoneita, kirkko ja vankityrmiä. Huoneesta toiseen kuljettiin portaita pitkin, jotka olivat kapeita, jyrkkiä ja joskus myös hämäriä. Niissä ei kannata kaatua, koska siinä voisi loukata itsensä tosi pahasti. Onneksi kukaan ei kaatunut sen kierroksen aikana.
Eli voin suositella myös Turun Linnaa kaikille, jotka aikovat joskus tulla käymään Turussa.
Nimi: Essi
Matka Viroon

Muistomerkki Paldiskissa Virossa.
Kävimme perheeni kanssa Virossa pari vuotta sitten. Menimme laivalla Helsingistä Tallinnaan ja ajoimme sieltä autolla yhdelle leirintäalueelle. Nukuimme kaksi yötä leirintäalueen mökissä. Kävimme katsomassa lukkosiltaa. Se on sellainen riippusilta, johon rakastuneet parit ovat kiinnittäneet lukkoja, joissa lukee heidän nimensä.
Näimme myös Paldiskissa jonkinlaisen muistomerkin, johon oli kirjoitettu jonkin tärkeän tapahtuman päivämäärä. Se teksti oli kirjoitettu Viron kielellä, joten emme oikein ymmärtäneet, mitä siinä sanottiin.
Ennen Suomeen palaamistamme olimme yhden yön tallinnalaisessa hotellissa ja kiertelimme vanhassakaupungissa.
Nimi: Maija
Museoreissuja kotikaupungissa

Kangaspuut Luostarinmäen käsityöläismuseossa
Tykkään käydä erilaisissa museoissa ja onneksi täällä kotikaupungissani Turussa on paljon museoita. Oma suosikkimuseoni on Luostarinmäen käsityöläismuseo.
Käsityöläismuseon työntekijät ovat pukeutuneet vanhanaikaisiin vaatteisiin ja he esittelevät erilaisia, vanhoja käsityötekniikoita. Sen lisäksi museosta löytyy muun muuassa vanhanaikainen kellosepänliike ja kirjapaino. Yhdestä talosta löytyy myös hienot kangaspuut.
Jos minulla olisi iso talo ja tosi paljon rahaa, niin ostaisin itselleni kangaspuut, joilla tekisin mattoja myyntiin.
Eli voin suositella Käsityöläismuseota kaikille, jotka aikovat joskus käydä Turussa.
Nimi: Essi
Tukholman reissu

Vahdinvaihto kuninkaanlinnassa.
Kävin kesällä 2013 Tukholmassa silloisen tukihenkilöni kanssa. Se oli kahden yön reissu. Lähdimme illalla täältä Turusta ja yövyimme laivalla. Aamulla söimme aamupalan laivan buffetissa ja sitten olimme Tukholmassa.
Satamassa veimme yöpymiskamppeemme terminaalin lukollisiin kaappeihin. Otimme mukaan vain olkalaukut, joihin mahtuivat kätevästi kaikki tarpeelliset tavarat, kuten kännykkä, lompakko, passi, hiusharja ja kamera.
Olimme tietysti vaihtaneet euroja kruunuiksi ennen matkaa, koska Ruotsin rahayksikkö on kruunu, eikä euro, kuten Suomessa.
Kiertelimme Tukholman vanhassa kaupungissa ja kävimme katsomassa vahdinvaihtoa kuninkaanlinnalla. Siellä oli silloin tosi paljon turisteja.
Sen jälkeen kävimme jäätelöllä ja kiertelimme yhdessä kauppakeskuksessa. Ostin itselleni kivat korvakorut ja lähetin postikortit äidilleni ja isoäidilleni. Kävimme myös syömässä nuudeliannokset.
Matkustimme myös metrolla ja kävimme kirpputorilla ja puistossa, jotka tukihenkilöni halusi nähdä.
Illalla haimme tavaramme terminaalin säilytyslokerosta, kävimme tiskillä hakemassa hyttikortit ja astuimme laivaan.
Olimme molemmat niin väsyneitä, että illallisen jälkeen painuimme suihkun kautta suoraan nukkumaan. Seuraavana aamuna olimmekin sitten taas Turussa ja äiti tuli hakemaan minut satamasta.
Reissu oli kyllä tosi kiva ja jonain päivänä haluisin matkustaa uudestaan Tukholmaan.
Nimi: Essi
Pääsiäinen
Minä vietin pääsiäislomaani äidin kanssa mökillä Pohjanmaalla. Söin suklaamunia ja mämmiä.
Sain myös muutamia pääsiäiskortteja ystäviltä ja sukulaisilta ja poikaystävältäni Jormalta.
Nimimerkki: Annika
Palmusunnuntai
Minä vietin pääsiäistä kotona äidin kanssa. Meillä ei käynyt virpojia
lainkaan.
Nimimerkki: Annika
Sea Life -retki
Minä olin tänään Sea Life -retkellä asuntolan väen kanssa. Siellä oli paljon erilaisia kaloja.
Minä lähetin sieltä muutamia kortteja ystäville ja sukulaisille ja myös äidille. Minä ostin sieltä avaimen perän myös.
Nimimerkki: Annika
Optikolla
Minä olin asuntolan ohjaajan kanssa silmäoptikolla. Optikko tutki minun näön.
Nimimerkki: Annika
Kissakahvila
Minä olen käynyt katsomassa kissoja Helsingissä Kissakahvilassa. Siellä oli noin 6 kissaa. Niitten kissojen kanssa sai leikkiä vaikka pallolla.
Nimimerkki: Annika
Ystävänpäivä
Minä vietin ystävänpäivää kotona. Meillä oli kylässä myös veljeni lapset perheineen. Oli jäätelöä, karkkia ja kakkua tarjolla. Minä sain muutamia ystävänpäiväkortteja ystävältäni ja sukulaisilta. Minä sain myös päivystävältäni ystävänpäivälahjan: suklaata ja kortin.
Nimimerkki: Annika
Itsenäisyyspäivä
Minä vietän itsenäisyyspäivää kotonani äidin kanssa.
Me katsomme televisiosta linnanjuhlia.
Nimimerkki: Annika
Halloween
Minä vietin Halloweenia kotona äidin kanssa. Syötiin Halloween-ruokaa ja Halloween-karkkeja, suklaata. Minä olin pukeutunut Halloween-naamiaisasuun. Halloween meni hyvin.
Nimimerkki: Annika
Vappu ja äitienpäivä
Vietin vapun mökillä äidin kanssa, samoin äitienpäivän. Olin kolme viikkoa mökillä. Meillä oli vappuna tippaleipiä, simaa ja hillomunkkeja. Minä en syönyt tippaleipiä, enkä juonut simaa. Söin yhden hillomunkin vain.
Äitienpäivänä oli äitienpäiväkakkua. Annoin äidille äitienpäiväkortin ja pienen kirjan. Muuten meni vappu ja äitienpäivä hyvin.
Nimimerkki: Annika
Mäntsälän kesätanssit
Olin Mätsälän kesätanssessa muutaman asukaan ja ohjaajan kanssa, jossa esiintyi joku laulaja. Sain nimikirjoituksen siltä.
En tanssinut siellä. Oli aika lämmin päivä silloin. Ostin juustonaksuja ja mehua myös.
Nimimerkki: Antsu
Juhannus mökillä
Minä vietin juhannuksen maalla mökillä äidin kanssa ja veljeni pojan kanssa. Syötiin makkaraa ja käytiin juhannussaunassa. Uin myös ja jäätelöä söin ja pihvejä grillattiin ulkona. Siinä se juhannus taisi ollakin meillä mökillä.
Nimimerkki: Nat
Joulu ja uusivuosi
Me vietettiin joululomani täällä mökillä äidin kanssa. Sain paljon joululahjoja, syötiin jouluruokia ja katsottiin tv:tä.
Uusivuosikin vietettiin täällä mökillä. Valettiin tinaa, ammuttiin ilotultusraketteja ja syötiin perunasalaatti ja nakkeja uutenavuotena 2013!
Nimimerkki: Antsu
Asuntolan risteily
Lähdettiin taksilla asuntolan väen kanssa Helsinkiin ja siellä mentiin laivaan. Heti ensimmäiseksi mentiin suoraan syömään. Ruuan sai valita taas itse, samoin jälkiruuankin sai valita itse. Valitettavasti tällä risteilyllä ei ollut jäätelöä.
Sitten mentiin vähäksi aikaa hyttiin huilaamaan ja sen jälkeen ostoksille. Sitten mentiin discoilemaan eli tanssimaan musiikin tahdissa. Minä lähetin ystävilleni kortit Tallinnasta. Ei käyty maissa lainkaan. Mentiin katsomaan, kun toiset lauloivat karaokea.
Sitten lähdettiinkin jo kohti Helsinkiä ja taksilla takaisin asuntolaan. Siinä se päivä taisi mennäkin.
Nimimerkki: NAT
Kesälomani mökillä
Kesälomamme alussa lähdimme Kauhavalle ostoksille. Mökillä pelasin frisbeetä ja heitin tikkaa.
Söin kesällä jäätelöä paljon. Kesällä olen myös uinut joka päivä!
Nimimerkki: NAT
Heureka
Oltiin äidin kanssa sunnuntaina Heurekassa. Siellä Heurekassa oli kivaa, kun saatiin ilmaiset liput.
Tarjolla oli hedelmiä ja muita herkkuja, jota piknikillä on! Muuten kiva reissu meillä Heurekassa.
Nimimerkki: NAT
Ensimmäisen matkan muistoja
Olin äitini ja isäni kanssa ensimmäisellä ulkomaanmatkallani vuonna 1978. Oltiin Teneriffalla, etsittiin LP-levyä muistoksi. Tuumin puoliääneen, että onkohan tässä levymyymälässä
paikallista musaa. Miesmyyjä sanoi sujuvalla suomen kielellään, että on, tuolta löytyy. Luultiin, että myyjä oli teneriffalainen. Että silleen voi ulkomailla käydä,
ja se levy tuli ostettua.
Nimimerkki: Matka Teneriffalla
Risteily työkeskuksen väen kanssa
Oltiin työkeskuksen väen kanssa tiistaina risteilyllä Tallinnassa. Minä ostin laivalta suklaata ja veljeni lapsille vaatteita, t-paidan ja mekon.
Tultiin myöhään illalla takaisin tänne asuntolaan.
Nimimerkki: NAT
Laivalla Tukholmaan, Tallinnaan
Laivalla Tukholmaan, Tallinnaan, sepä matkaajaakin piristää, kun laivanhytissä aamulla silmiään siristää. Ainahan se matkailu avartaa, mulle riittää nykyisin jo kotomaamatkat.
Nimimerkki: Laivalla
Risteily
Oltiin risteilyllä keskiviikkona. Oli aika kivaa siellä laivalla meillä. Laivalla oli paljon ihmisiä, kun oli se päiväristeily meillä. Meillä on kerran kuussa se risteily, jossa käymme.
Ostin pari suklaata ja kortteja, laivakortteja, jotka lähetin kavereille! Siellä oli musiikkia, jossa sai tanssia!
Nimimerkki: Antsu
Koti- ja ulkomailla
Oon paljon reissuillu koti- ja ulkomailla. Ensimmäinen lentomatkani Teneriffalle jännitti kovasti. Hyvinhän se matkamme meni.

Lontoon parlamenttitalo ja Big Ben -kello, kuva: Pixmac
Muun muassa Tunisia, Lontoo, Sotsi, Tukholma, Tallinna, Turkki. Kotimaassa Oulu, Helsinki, Tampere, Jyväskylä on ollut mun reissukohteitani.
Unohdin mainita seuraavista matkoistani: Tallinna, Riika ja kotimaasta Ruotsi-Norja-Suomi-rajatunturit ja Kiannon kotitalo Suomussalmella.
Eli matkailut avartaa.
Nimimerkki: Matkustaja
Finlandia-talo
Ruokailun jälkeen lähdettiin melkein heti Finlandia-talon konserttiin taksilla.
Finlandia-talossa oli näytelmiä ja musiikkia. Tultiin taksilla kello puoli kuusi illalla takaisin asuntolaan.
Nimimerkki: NAT
Kesä

Kuva: Pixmac
Tultiin tänne mökille perjantaina iltapäivällä. Käytiin grillillä syömässä hampurilaiset ja ranskalaiset perunat.
Ollaan saunottu täällä mökillä, käyty ulkona. Kävin uimassa tänä kesänä meidän kesämökillä.
Ollaan tehty kävelylenkkejä joka päivä ja syöty mansikoita. Mentiin äidin kanssa poimimaan astiaan mansikoita.
Nimimerkki: NAT
Risteilyllä
Oltiin Tallinnan risteilyllä. Meillä oli omat hytit, minne veimme takit.
Laivalta sai valita omat ruokansa, mitä oli tarjolla. Jälkiruuankin sai valita itse eli tarjolla oli muun muassa vaniljajäätelöä, mansikka- tai suklaajäätelöä, jonka päälle minä laitoin mansikkakastiketta.
Oli siellä laivalla myös joku tanssimeininki ja arpajaiset. Me emme Saaran kanssa voitettu mitään!
Ostin sieltä laivalta itselleni suklaita.
Kirjoittaja: Annika
Kisamatka Varsovaan

Noora Koponen ja kultamitali.
Olen Noora ja ikäni on 20 v. Olen aina tykännyt urheilusta. Olen lievästi kehitysvammainen. Varsinkin juokseminen on kivaa. Olen pelannut erityisliikunnassa myös jalkapalloa yli kymmenen vuotta.
Tämä kesä on ollut jännittävä. Juoksussa olen kilpaillut usean vuoden. Minulla on jo yli kymmenen Suomen mestaruutta. Viime kesänä tein myös oman vammaisluokkani Suomen ennätykset 100 m ja 200 m. Minut valittiin kaksi vuotta sitten vammaisurheilun valmennusryhmään. Tänä kesänä harjoittelin paljon, koska minut valittiin vuosi sitten edustamaan Special Olympics Euroopan kesäkisoihin Varsovaan. Se on Puolan pääkaupunki.
Kisamatka alkoi 15.9. Sisareni saatteli minut Helsinki-Vantaan lentokentälle. Siellä kokoontui meidän koko joukkue. Yleisurheilijoita lähti seitsemän, ja naisten jalkapallojoukkue. Matka kyllä hiukan jännitti, mutta lentäminen oli mukavaa.
Ensin olimme ystävyyskaupungissa kaksi päivää. Varsovaan siirryimme perjantaina 17.9. Seuraavana päivänä oli hienot avajaiset, ilotulitus oli hieno.
Sunnuntaina oli ensimmäiset tasoluokitukset. Voitin oman karsinnan aika helposti 100 metrillä. Maanantaina 20.9. oli 200 metrin luokitus, ja siinä olin kolmas.

Noora Koposen kaulaan ripustetaan mitali.
Ensimmäinen loppukilpailu oli tiistaina. Minua jännitti aika kovasti. Huomasin, että rukous helpotti jännitystä. Kerroin siitä äidillekin. Voitin 100 metrin kilpailun ja tein samalla jälleen uuden Suomen ennätyksen. Itkin onnesta, ja valmentajani Elina Moskari tuli halaamaan. Valokuvaajia oli paljon, sain olla tähti. Soitin äidille Elinan puhelimesta, äitikin itki onnesta.
Seuraavana päivänä oli vielä 200 metrin loppukilpailu. Se oli tosi kovaa taistelua. En antanut yhtään periksi. Hiukan ennen maalia olin vielä neljäs, mutta rutistin vielä kun kuulin oman joukkueeni huudot. Tulin kolmanneksi, ja neljänneksi jäänyt maltalainen kilpailija suuttui.
Tämä kisareissu Varsovaan oli koko kesän kohokohta. Tein kovasti töitä äidin kanssa ja se kannatti. Joskus vaan oli liian kuuma harjoitella, eikä juoksu silloin ollut kovin mukavaa. Minut on jo valittu ensi kesän Maailmankisoihin Ateenaan. Paljon pitää harjoitella.
Kirjoittaja: Noora Koponen
Minun kesälomani
Lähdimme kesällä kesämökille, jossa olimme juhannuksesta asti kolme viikkoa.
Paistoimme makkaraa ja poimimme mansikoita ja mustikoita. Teimme kävelylenkkejä ja kävimme kaupoissa.
Sitten lähdimme Helsinkiin ja sieltä laivalla Ruotsiin. Kävimme vähän tanssimassa ja jäätelöllä. Ruotsissa käytiin Åhlensin tavaratalossa.
Tässä tää kesälomani on!
Kirjoittaja: Annika