Matkustaminen lentokoneella
Tällä sivulla on ohjeita matkustamiseen lentokoneella. Voit lukea, miten matkatavarat kannattaa pakata ja miten lentokentällä ja lentokoneessa toimitaan.
Eri lentoyhtiöillä ja lentokentillä on hieman erilaisia tapoja toimia. Nämä ohjeet koskevat useimpia lentoyhtiöitä ja lentokenttiä.
Lentokentillä ja lentokoneissa on paljon henkilökuntaa. He neuvovat sinua kaikissa matkustamiseen liittyvissä asioissa.
- Avustuspalvelu vammaisille matkustajille
- Pakkaaminen
- Saapuminen lentokentälle
- Lähtöselvitys
- Matkatavaroiden luovuttaminen
- Turvatarkastus
- Porttialue
- Passintarkastus
- Lähtöportti
- Lentokoneessa
- Matkatavaroiden noutaminen
- Tulli
Avustuspalvelu vammaisille matkustajille

Lähtöaulassa on kutsupiste, josta voit kutsua avustajan.
Suomessa lentoasemilla on avustuspalvelu vammaisille ja liikuntarajoitteisille matkustajille.
Avustaja auttaa sinua lähtöselvityksessä, turvatarkastuksessa ja porttialueella. Hän saattaa sinut lentokoneeseen.
Varaa avustuspalvelu matkatoimistosta tai lentoyhtiöstä samalla, kun varaat matkan.
Pakkaaminen
Käsimatkatavaroiksi kutsutaan niitä matkatavaroita, jotka otat mukaasi lentokoneen matkustamoon.
Muut matkatavarat kuljetetaan lentokoneen ruumassa eli tavaratilassa.
Näin pakkaat käsimatkatavarat

Pakkaa passi käsimatkatavaroihin.
Käsimatkatavarat saavat painaa enintään 8 kiloa.
Pakkaa tärkeimmät tavarat käsimatkatavaroihin:
- matkustusasiakirjat
- puhelin
- rahat
- kotiavaimet
- lääkkeet.
Matkustusasiakirjoja ovat esimerkiksi passi, matkalippu ja tarkastuskortti.
Kun lennät ulkomaille, pakkaa mukaan passi. Sillä voit todistaa henkilöllisyytesi kaikissa maissa ja kaikille lentoyhtiöille. Joihinkin maihin tarvitset passin lisäksi esimerkiksi viisumin.
Kun matkustat kotimaassa, pakkaa mukaan passi tai kuvallinen henkilöllisyystodistus.
Lentolippu voi olla perinteinen paperilippu tai sähköinen e-lippu. Tulosta e-lippu mukaan lennolle.
Pakkaa käsimatkatavaroihin korkeintaan 100 millilitran pakkauksia nestettä. Pakkaa kaikki nestepakkaukset litran muovipussiin, jonka voi sulkea uudelleen. Muovipussin pitää olla läpinäkyvä.
Pakkaa reseptilääkkeet niiden alkuperäisissä pakkauksissa. Lääkepakkauksissa pitää lukea oma nimesi.
Pakkaa käsimatkatavaroihin enintään yksi tulitikkurasia tai tupakansytytin. Saat kuljettaa sitä vain taskussasi.
Näin pakkaat ruumaan menevät tavarat
Lentokoneen ruumassa kuljetettavat tavarat saavat painaa enintään 20 kiloa.
Pakkaa nämä ruumassa kuljetettavaan laukkuun:
- yli 100 millilitran nestepakkaukset
- terävät esineet kuten sakset
- urheiluvälineet
- alkoholijuomat.
Ruumassa ei saa kuljettaa helposti syttyviä tavaroita. Näitä ovat esimerkiksi tupakansytyttimet ja ilotulitteet.
Jos kuljet pyörätuolilla, ilmoita siitä lentoyhtiölle samalla, kun varaat matkan.
Saapuminen lentokentälle

Katso lähtöaulan valotaululta lentosi tiedot. Kuva: Finavia
Mene lentokentälle ajoissa. Kun lennät ulkomaille, mene kentälle vähintään kaksi tuntia ennen lennon lähtöä.
Lentokentän lähtöaulassa on valotaulu. Lähtevät lennot on listattu taululle lähtöjärjestyksessä.
Katso valotaululta lentosi lähtöselvitystiskin numero ja mene lähtöselvitystiskille.
Jos olet tehnyt lähtöselvityksen etukäteen ja sinulla on ruumaan meneviä matkatavaroita, mene suoraan matkatavaratiskille tai matkatavara-automaatille.
Jos olet tehnyt lähtöselvityksen etukäteen eikä sinulla ole ruumaan meneviä matkatavaroita, mene suoraan turvatarkastukseen.
Lähtöselvitys
Lähtöselvityksessä todistat henkilöllisyytesi ja valitset lentokoneen istumapaikan.

Lähtöselvityksessä tarkastetaan matkustajan henkilöllisyys. Kuva: Finavia.
Lähtöselvitystiskillä virkailija tarkastaa henkilöllisyytesi. Kuva: Finavia.
Voit tehdä lähtöselvityksen
- ennen kentälle menoa lentoyhtiön verkkosivustolla tai tekstiviestillä
- lentokentällä lähtöselvitystiskillä tai automaatilla.
Lähtöselvitys tiskillä
Lähtöselvitystiskillä on lentoyhtiön työntekijä. Anna hänelle henkilöllisyystodistus ja matkalippu.
Työntekijä valitsee sinulle lentokoneen istumapaikan. Voit toivoa paikkaa esimerkiksi ikkunan tai käytävän vieressä.
Jos sinulla on ruumassa kuljetettavia matkatavaroita, nosta ne matkatavarahihnalle, joka on tiskin vieressä.
Saat matkatavaroista kuitin. Säilytä se matkan loppuun asti. Tarvitset kuittia, jos matkatavarasi häviävät.

Virkailija neuvoo, miten lähtöselvitys tehdään automaatilla.
Saat lähtöselvityksestä tarkastuskortin. Säilytä tarkastuskortti paikassa, josta saat sen helposti esille.
Lähtöselvitys automaatilla
Voit tehdä lähtöselvityksen myös automaatilla. Automaattien lähellä on lentokentän työntekijä. Hän neuvoo, miten automaattia käytetään.
Matkatavaroiden luovuttaminen
Jos olet tehnyt lähtöselvityksen ennen kentällä tuloa tai kentällä automaatilla, vie ruumassa kuljetettavat matkatavarat matkatavaratiskille tai matkatavara-automaattiin.
Matkatavaratiski
Matkatavaratiskillä lukee englanniksi bag drop ja sen lentoyhtiön nimi, jonka koneella lennät.
Tiskillä on lentoyhtiön työntekijä. Anna hänelle henkilöllisyystodistus ja tarkastuskortti.
Nosta ruumaan menevät matkatavarat matkatavarahihnalle. Saat matkatavaroista kuitin. Tarvitset kuittia, jos matkatavarasi hukkuvat.
Matkatavara-automaatti
Voit jättää ruumassa kuljetettavat matkatavarat myös matkatavara-automaattiin. Matkatavara-automaattien lähellä on lentokentän työntekijä. Hän kertoo, miten automaattia käytetään.
Turvatarkastus
Turvatarkastuksessa kuljet metallinpaljastimen läpi ja käsimatkatavarasi läpivalaistaan.
Näin toimit turvatarkastuksessa

Pakkaa nesteet läpinäkyvään muovipussiin. Kuva: Finavia.
Turvatarkastusalueella on pöytiä. Pöydillä on muovilaatikoita. Laita kaikki matkatavarasi laatikoihin. Laita myös päällysvaatteet, vyö ja taskuissa olevat tavarat laatikoihin.
Jos sinulla on mukana tietokone tai kamera, ota se laukusta ja laita laatikkoon.
Jos sinulla on nestepakkauksia, laita ne laatikkoon läpinäkyvässä muovipussissa. Nestepakkaukset saavat olla korkeintaan 100 millilitran kokoisia ja niiden pitää mahtua yhteen litran muovipussiin.
Kun olet laittanut kaikki tavarat laatikoihin, nosta laatikot läpivalaisuhihnalle.
Näytä henkilöllisyystodistus ja tarkastuskortti turvatarkastajalle.
Kulje metallinpaljastimen läpi.
Jos metallinpaljastin hälyttää, turvatarkastaja tutkii vaatteesi ja vartalosi käsin.
Kun olet kulkenut metallinpaljastimen läpi, ota tavarasi läpivalaisuhihnalta.
Porttialue

Tarkastuskortissa on lähtöportin numero.
Turvatarkastuksen jälkeen saavut porttialueelle.
Katso tarkastuskortista lentosi lähtöportin (gate) numero.
Tarkastuskortissa lukee myös aika, jolloin sinun pitää olla lähtöportilla koneeseen siirtymistä varten (boarding time).
Lähtöportin numero ja lennon aikataulu voivat muuttua. Muutoksista ilmoitetaan porttialueen valotauilulla ja kuulutuksissa.
Jos sinulla on ylimääräistä aikaa, voit tehdä ostoksia porttialueen kaupoissa. Jos sinulla on jatkolentoja, näytä myyjälle kaikkien lentojen liput. Myyjä pakkaa ostoksesi sinetöityyn muovipussiin. Avaa pussi vasta viimeisen lennon jälkeen.
Passintarkastus

Passiautomaatti ottaa kuvan matkustajan kasvoista. Kuva: Finavia.
Jos matkustat Schengen-alueen ulkopuolelle, passisi tarkastetaan ennen lähtöporttia.
Passi tarkastetaan automaatilla tai passintarkastustiskillä.
Voit käyttää passiautomaattia, jos sinulla on biometrinen passi eli passi, jossa on siru.
Näin toimit passiautomaatilla
- Aseta passi automaatin lukijaan, ja portti aukeaa.
- Astu portista sisään. Pysähdy merkitylle paikalle.
- Ota silmälasit ja hattu pois päästä.
- Automaatti ottaa kasvoistasi kuvan.
- Portti avautuu, poistu automaatista.
Lähtöportti
Lähtöportilla virkailija tarkastaa henkilöllisyytesi ja tarkastuskorttisi.
Lähtöportilta siirryt lentokoneeseen.
Lentokoneessa

Laita matkatavarat säilytyslokeroon.
Istumapaikkasi (seat) numero ja kirjain lukevat tarkastuskortissa.
Laita matkatavarat ja päällysvaatteet säilytyslokeroon istumapaikkasi yläpuolella. Tavarat, joita tarvitset lennon aikana, voit laittaa istumapaikkasi edessä olevan istuimen alle.
Lentokoneen henkilökunta kertoo, mitä sinun pitää tehdä hätätilanteessa. Kuvalliset ohjeet hätätilanteita varten ovat edessäsi olevan istuimen taskussa.
Kun lentokone nousee ja laskeutuu, istu paikallasi ja pidä turvavyö kiinni.
Matkatavaroiden noutaminen
Kun poistut lentokoneesta, saavut lentokentän tuloaulaan.

Opasteet ohjaavat matkustajat oikeaan matkatavara-aulaan.
Katso tuloaulan valotaululta, mihin matkatavara-aulaan lentosi matkatavarat tulevat. Joillain lentokentillä on vain yksi matkatavara-aula.
Seuraa opasteita matkatavara-aulaan. Opasteissa lukee englanniksi Exit tai baggage claim. Opasteissa on matkalaukun kuva ja matkatavara-aulan numero.
Jos matkustat Schengen-alueen ulkopuolelle, kuljet matkatavara-aulaan passintarkastuksen kautta.
Matkatavara-aulassa on valotaulu. Katso valotaulusta, mille hihnalle lentosi matkatavarat tulevat.
Kun matkatavarat tulevat hihnalle, ota omat matkatavarasi.
Tulli
Kun olet ottanut matkatavarasi, kulje tullilinjan läpi lentokentän poistumisaulaan.
Jos sinulla on matkatavaroita, joista pitää maksaa tullimaksu, seuraa punaista tullikylttiä. Jos sinulla ei ole tullattavia matkatavaroita, seuraa vihreää kylttiä.
Teksti: Jenni Sipilä
Lähde: Finavia (www.finavia.fi)