Tuettu vapaaehtoistyö

Tällä sivulla voit tutustua tuettuun vapaaehtoistyöhön. Sivulla on myös vinkkejä siihen, miten voit aloittaa vapaaehtoistyön.

Jokainen voi auttaa

Vapaaehtoistyö on ilman palkkaa tehtävää auttamistyötä. Vapaaehtoistyö voi olla vaikkapa yhdessäoloa tai tapahtumissa auttamista.

Meillä jokaisella on omat vahvuutemme, joita voimme hyödyntää vapaaehtoistyössä.

Tuetussa vapaaehtoistyössä saat tukea tukihenkilöltä tai vaikkapa toiselta vapaaehtoiselta. Mukana vapaaehtoistyössä voi olla myös henkilökohtainen avustaja.

Vapaaehtoistyötä voi tehdä monissa järjestöissä ja seurakunnissa.

Miten sinä haluat auttaa?

Meillä kaikilla on omat vahvuutemme, joita voimme hyödyntää vapaaehtoistyössä.

Jos haluat aloittaa vapaaehtoistyön, pohdi seuraavia kysymyksiä:

  • Mikä sinulle on tärkeää?
  • Miten haluat auttaa?
  • Missä olet hyvä?
  • Millaiset tehtävät sinua kiinnostavat?
  • Millaista tukea saatat tarvita?

Voit pohtia omia toiveitasi yhdessä vaikkapa läheisen ihmisen kanssa.

Ota yhteyttä vapaaehtoistyön järjestäjään

Ota rohkeasti yhteyttä oman paikkakuntasi vapaaehtoistyön järjestäjään. Pyydä tarvittaessa apua vaikkapa läheiseltä ihmiseltä.

Vapaaehtoistyötä voi tehdä esimerkiksi monissa järjestöissä ja seurakunnissa.

Vapaaehtoistyö-sivustolla on tietoa eri paikkakuntien vapaaehtoistyöstä (vapaaehtoistyo.fi)

Kerro vapaaehtoistoiminnan järjestäjälle toiveistasi. Kerro, mitä haluaisit tehdä. Kerro myös, missä saatat tarvita tukea.

Voit myös mennä tutustumaan järjestöjen ja seurakuntien vapaaehtoistoimintaan.

Vekkaritoiminta on vapaaehtoistyötä tapahtumissa

Kehitysvammatuki 57 järjestää vapaaehtoistyötä pääkaupunkiseudulla. Vapaaehtoistyö on auttamista erilaisissa tapahtumissa ja sitä kutsutaan vekkaritoiminnaksi.

Tutustu vekkaritoimintaan Kehitysvammatuki 57:n sivuilla (kvtuki57.fi)

Teksti: Jenni Sipilä, 2020

Lue vapaaehtoistyöstä selkokielellä Papunetista (papunet.net)