Edunvalvoja

Eihän kaikki, jotka saa hoitotukea, tarvitse edunvalvojaa?

Vastaus:

Eivät kaikki tarvitse edunvalvojaa.

Edunvalvoja

Mitä tarkoittaa edunvalvoja? Voitko selittää mulle, kun en käsittä tarkotaako se sitä, että on holhouksessa?

Vastaus:

Edunvalvonta ja holhous tarkoittavat samaa asiaa. Holhous on sana, josta halutaan päästä eroon, koska se on negatiivinen sana. Se antaa kuvan, että ihmistä pitää holhota. Edunvalvonta on positiivisempi. Se tarkoittaa, että edunvalvoja ajaa päämiehensä etuja yhdessä tämän kanssa.

Edunvalvoja hoitaa yleensä päämiehensä talouteen liittyviä asioita.

Edunvalvoja

Miksi kaikilla kehitysvammaisilla täytyy olla edunvalvoja? Kun minä olen pärjännyt itse ilman edunvalvojaa ja haluisin löytää kehitysvammaisen miehen, jolla ei myöskään ole edunvalvojaa. Kun haluan tasa-arvoisen elämänkumppanin.

Vastaus:

Kaikilla kehitysvammaisilla aikuisilla ei ole edunvalvojaa, mutta monilla on.