Edunvalvonta

Eihän kaikki kehitysvammaiset tarvitse edunvalvontaa?

Vastaus:

Edunvalvoja auttaa hoitamaan raha-asioita ja omaisuutta.

Kaikki kehitysvammaiset eivät tarvitse edunvalvojaa.

Edunvalvonta

Miksei Vernerillä ole semmoista Kysy edunvalvoja-asioita-palstaa?

Vastaus:

Verkko-Kertulta voi kysyä mistä vain asiasta, myös edunvalvonnasta. Joihinkin kysymyksiin en osaa vastata itse. Esimerkiksi edunvalvontakysymyksiin pyydän joskus apua Kehitysvammaisten Tukiliiton lakimiehiltä. Silloin vastaaminen saattaa kestää tavallista kauemmin. Aivan kaikkiin kysymyksiin en aina pysty vastaamaan.

Kiitos kaikille hyvistä ja tärkeistä kysymyksistä!

Edunvalvonta

Saako edunvalvoja ottaa kännykää ja nettiä pois, kun olen jo täysi-ikäinen?

Vastaus:

Sinun edunvalvojallasi on määräys, jossa sanotaan, millaisista asioista hän voi päättää yhdessä sinun kanssasi tai sinun puolestasi.

Yleensä edunvalvoja auttaa hoitamaan raha-asioita ja omaisuutta. Edunvalvojan tehtävä on valvoa, että sinun rahasi riittävät perustarpeisiin, kuten asuntoon, ruokaan 
ja lääkkeisiin.

Edunvalvojan pitää yrittää tehdä hyvää yhteistyötä sinun kanssasi. Ennen kuin edunvalvoja päättää sinulle tärkeästä asiasta, hänen pitäisi kysyä sinun mielipidettäsi asiasta.

En osaa vastata kysymykseesi kännykästä ja netistä, koska en tiedä tarpeeksi tilanteesta. Mutta mielestäni sinun kannattaa jutella asiasta edunvalvojasi kanssa.