Eläke

Eikös eläkkeelläkin voi tehdä palkkatöitä?

Vastaus:

Kyllä voi. Kun olet työkyvyttömyyseläkkeellä on kaksi vaihtoehtoa:

  • Voit jättää eläkkeen lepäämään. Se tarkoittaa sitä, että et saa eläkettä silloin kun saat palkkaa. Eläkkeen voi jättää lepäämään vähintään kolmeksi kuukaudeksi ja enintään kahdeksi vuodeksi.
  • Voit pitää eläkkeen ja ansaita jonkin verran palkkaa. Tällä hetkellä palkkaraja on 784 euroa. Voit siis ansaita kuukaudessa 784 euroa ja pitää myös eläkkeesi.

Eläke

Olen eläkeläinen. Miksi päätöksenteko kestää näin kauan?

Vastaus:

Odotatko sinä päätöstä eläkkeestä? Joskus päätöksiä saattaa joutua odottamaan kauan. Odotatko päätöstä Kelasta? Uutisissa on kerrottu, että Kelassa on tällä hetkellä ruuhkaa. Kela on saanut uusia tehtäviä ja sinne on lähetetty paljon hakemuksia.

Toivottavasti et joudu odottamaan enää kovin kauan.