Eri kielten oppiminen

Kuinka monta eri kieltä yksi ihminen voi oppia puhumaan? Olen kuullut, että on olemassa sellaisia ihmisiä, jotka osaavat puhua jopa seitsemää tai kahdeksaa eri kieltä. Minusta se on aika hurjaa.

Minä osaan puhua suomen kielen lisäksi vähän englantia. Haluaisin oppia vielä puhumaan jotain kolmatta kieltä, mutta en ole varma, että mitä kieltä. Yksi serkkuni lupasi, että hän voi auttaa minua uuden kielen valitsemisessa ja sen opiskelussa. Serkkuni on aika hyvä oppimaan kieliä, koska hän puhuu suomea, englantia ja ruotsia, sekä vähän ranskaa ja saksaa. Minusta on kivaa, että hän on luvannut auttaa minua.

Vastaus:

Ihminen voi oppia niin monta kieltä kuin hän haluaa ja elämänsä aikana ehtii oppia. Luin netistä, että jotkut kielinerot osaavat muutamia kymmeniä kieliä. 1800-luvulla eläneen kardinaalin Giuseppe Mezzofantin kerrotaan puhuneen sujuvasti 39 eri kieltä.

On kuitenkin normaalimpaa, että ihminen osaa muutamia kieliä. Suomessa yleisesti osataan englantia ja ruotsia. Muita yleisiä kieliä ovat saksa, ranska, espanja ja venäjä. On hienoa, että olet kiinnostunut kielten oppimisesta. Mukavaa, että serkkusi on luvannut auttaa sinua.