Haukkuminen asuntolassa

Miten saisin minun asuntolani ohjaat lopettamaan minun ja minun äidin haukkumisen. Vaikka heille kuinka sanon, niin mikään ei auta. Oli asia mikä hyvänsä niin he eivät lopeta sitä haukkumista?

Vastaus:

Jos keskustelu ohjaajien kanssa ei auta, ottakaa yhteyttä ohjaajien esimieheen. Kertokaa hänelle, mitä ohjaajat tekevät. Jos tästä ei ole apua, ottakaa yhteyttä esimiehen työnantajaan. Tehkää palvelun tarjoajalle valitus asiasta.

Olet kirjoittanut Verkko-Kertulle paljon ongelmista sinun ja asuntolasi ohjaajien välillä. En tiedä, mistä ongelmat johtuvat. Mutta minusta tuntuu, että et viihdy nykyisessä asuinpaikassasi. Oletko miettinyt, että muuttaisit jonnekin muualle? Sinulla on oikeus päättää itse, missä haluat asua. Aina asuinpaikkaa ei voi kokonaan itse valita, mutta vaihtoehtoja pitää olla. Kehoitankin sinua miettimään olisiko aika muuttaa uuteen kotiin?

Haukkuminen asuntolassa

Mitä mieltä olet, kun minua haukutaan asuntolassa. Ohjaat haukkuu minua, vaikka väittävät että eivät hauku. Miksi kukaan ei usko minua täällä asuntolassa? Jos heille sanon, kukaan ei usko. Alkavat vain puhua jotain ihan muuta minulle. Minun äitini on sanonut ohjaajille, mutta se ei ole auttanut.

Vastaus:

Olen sitä mieltä, että sinua kohdellaan ehdottomasti väärin. Jos ohjaajat eivät sinua ja äitiäsi usko, ottakaa yhteyttä ohjaajien esimieheen. Jos se ei auta, niin jutelkaa asiasta kunnan sosaalityöntekijän kanssa. Asuntola on sinun kotisi ja sinun on saatava tuntea olosi siellä kotoisaksi ja turvalliseksi.

Haukkuminen asuntolassa

Eikö se ole niin, etteivät ohjaat saa haukkua asukkaitaan eikä asukkaat ohjaajia, niin kuin minun asuntolassa tehdään?

Vastaus: 

Olet oikeassa, että toisia ei saa haukkua. Oletko yrittänyt jutella toisten asukkaiden ja ohjaajien kanssa tilanteesta? Toisten haukkuminen viestii huonosta ilmapiiristä. Asuntolassa ei varmasti ole hyvä olla, jos siellä kiusataan toisia. Jos haukkuminen ei keskustelemalla lopu, ota yhteyttä palvelun tarjoajaan ja kerro asuntolassa olevasta tilanteesta.