Itikat ja kärpäset talvella

Tykkään lumisateesta, mutta missähän ne itikat ja kärpäset nyt ovat?

Vastaus:

Hei

Minäkin tykkään lumisateesta. Se on kaunista ja tunnelmallista.

Kärpäset viettävät talven seinien ja ikkunoiden koloissa tai ullakoilla. Kärpäset vaipuvat horrokseen eli niiden elintoiminnot hidastuvat. Elintoimintoja ovat esimerkiksi hengitys ja sydämen syke.

Hyttyset viettävät talven munina jossain seisovassa vedessä, kuten lätäkössä tai ojassa.

Hyttysen munista kuoriutuu kesällä toukkia. Toukista kehittyy koteloja. Koteloista kehittyy hyttysiä.

Aikuinen hyttynen elää kesällä vain 3-4 viikkoa.