Käytöshäiriöt

Minulla on käytöshäiriöitä. Merkittävä, huomiota tai hoitoa vaativa sopeutumiskäyttäytymisen häiriö. Mikä hoito olisi paras mahdollinen minulle? Kärsin. Millaista on käyttäytymisterapia? Haluaisin, että käytöshäiriöni oireet vähenisivät tai jopa poistuisivat kokonaan! Olisiko toimintaterapiasta minulle apua?

Vastaus:

Kurjaa, että kärsit käytöshäiriöistä. Minun on vaikea sanoa, millainen hoito olisi parasta juuri sinulle, koska en tunne sinua. En myöskään ole terveydenhuollon ammattilainen. Mutta hyvä lähtökohta kaikille terapioille on se, että asiakas on motivoitunut eli haluaa apua ja muutosta. Sinä selvästi haluat apua käytöshäiriöihisi. Toivottavasti saat sitä pian! Voisitko kysellä sinulle parhaiten sopivasta terapiasta lisää joltain terveydenhuollon ammattilaiselta? Esimerkiksi lääkäriltä tai terveydenhoitajalta?

Käyttäytymisterapiasta on apua monille, joilla on käytöshäiriöitä. Käyttäytymisterapiassa terapeutti ja asiakas selvittävät yhdessä, millaisia käyttäytymisen ongelmia asiakkaalla on. Terapiassa opetelleen uusia tapoja käyttäytyä ja ratkaista ongelmia. Terapian tavoitteena on, että asiakas selviää paremmin jokapäiväisessä elämässään.

Myös toimintaterapiassa kehitetään niitä taitoja, joita ihminen tarvitsee arkielämässään. Toimintaterapiassa voidaan harjoitella tilanteita, joissa käytöshäiriöitä yleensä esiintyy.