En tunne kuuluvani joukkoon

Miksi en tunne kuuluvani kehitysvammaisten ihmisten joukkoon?

Minulla on lievä kehitysvamma, tosin olen siinä aivan ylätasolla. Miksi en tunne kuuluvani muiden kehitysvammaisten ihmisten joukkoon, että en ole osa heitä?

Enkä tunne kuuluvani myöskään heidän joukkoon, joilla ei ole mitään kehitysvammaa?

Joskus tuntuu, että en kuulu muiden ihmisten joukkoon ollenkaan. Johtuuko se siitä, että minä olen autisti?

Tuntuu, että se autismi on minun ja muiden välissä niin, että minä olen yksin sen sisällä, enkä siksi kuulu ihmisten elämään.

Vastaus

Hei

Meistä moni kokee joskus, ettei kuulu muiden ihmisten joukkoon. Se on aika yleinen tunne.

Ihminen voi kokea ulkopuolisuutta monista eri syistä.

Näitä syitä voivat olla esimerkiksi

  • erilaiset kiinnostuksen kohteet
  • vaikeus kommunikoida muiden kanssa
  • yksinäisyys
  • masennus
  • vaikeus ymmärtää muita ihmisiä.

Esimerkiksi autismiin voi liittyä vaikeus ymmärtää muita ihmisiä.

Usein ulkopuolisuuden tunne vaihtelee. Ihminen voi kokea kuuluvansa joukkoon jossain porukassa ja tilanteessa. Jossain toisessa tilanteessa voi kokea olevansa muiden ihmisten ulkopuolella.

Jos ulkopuolisuuden tunne on jatkuvaa, sinun kannattaa jutella asiasta luotettavan ihmisen kanssa. Luotettava ihminen voi olla esimerkiksi psykologi, ohjaaja tai tukihenkilö.

Tsemppiä!