Ilkeily TikTokissa

Miksi siellä TikTokissa monet ovat niin ilkeitä? Eivätkö ihmiset ymmärrä, että vaikka sinne kirjoittaa kommentteja nimettömänä, niin silti ei saa olla ilkeä? Tai eivätkö he ymmärrä, että toiset ihmiset oikeasti lukevat ne viestit?

Vastaus

Hei

Valitettavasti TikTokissa ja muissa somen palveluissa kirjoitetaan usein ilkeästi.

Ilkeään kirjoitteluun on monia syitä.

Yksi syy on se, että ihmisten on vaikea ymmärtää ilkeilyn seurauksia somessa.

Kun kirjoitan toiselle ihmiselle somessa, en näe, miten kirjoitus vaikuttaa häneen. En näe hänen kasvojaan tai kuule hänen ääntään, kun hän lukee viestin. En siis tiedä, miltä hänestä tuntuu.

Kun kirjoittaa somessa, kannattaa miettiä etukäteen, millaisia tunteita oma viesti voi muissa herättää. Voi myös yrittää miettiä, miltä itsestä tuntuisi saada samanlainen viesti joltain toiselta.

Ärtyneenä tai vihaisena ei kannata kirjoitella somessa ollenkaan. Vihaisena kirjoittaa usein asioita, jotka loukkaavat ja satuttavat. Vihaisena kirjoittaa myös usein asioita, joita katuu myöhemmin.

Ilkeä kirjottelu somessa on väärin. Jos näkee ilkeää kirjoittelua somessa, siihen pitää puuttua. Asiasta voi kertoa esimerkiksi luotettavalle ihmiselle.