Eduskuntaan

Haluaisin päästä kansanedustajaksi. Mulla on lievä kehitysvamma. Mulla on edunvalvoja. Pääsenkö minä?

Vastaus

Hei

Kansanedustajaksi pääsee, kun saa eduskuntavaaleissa riittävästi ääniä.

Ensin pitää siis asettua vaaleissa ehdokkaaksi. Seuraavat eduskuntavaalit järjestetään vuonna 2027.

Eduskuntavaalien lisäksi voit asettua ehdolle alue- ja kuntavaaleissa. Seuraavat alue- ja kuntavaalit järjestetään vuonna 2025.